Gå en gitarrkurs! Vi har kurser i gitarr för nybörjare eller gitarrkurser för dig som tagit gitarrlektioner tidigare.

Gitarrkurs – lär dig spela gitarr

Drömmer du om att kunna spela tunga riff på scenen eller kompa mysig sång vid lägerelden? Gitarren är ett socialt och uppskattat instrument världen över och går att hitta i en rad olika varianter och modeller. Vad föredrar du – akustisk gitarr, klassisk gitarr eller möjligtvis elgitarren? Medborgarskolan har ett brett urval av spännande gitarrkurser för både nybörjare och mer erfarna gitarrspelare!

Här får du garanterat alla verktyg du behöver för att ta ditt gitarrspelande till en helt ny nivå. På en gitarrkurs hos oss får du chansen att lära dig grunderna eller fördjupa dig i gitarrspelandet. Gitarren är inte bara rolig att spela och härlig att lyssna på – det är dessutom ett oerhört tacksamt instrument att lära sig. Ta en närmare titt i vårt kursutbud redan idag och ansök till en gitarrkurs som passar just dig.

Lär känna gitarren på Medborgarskolan

Den moderna gitarren härstammar mest troligt från Spanien, där den faktiskt använts ända sedan 1200-talet. Omkring den här tiden fanns det åtminstone två olika instrument som kallades gitarrer – guitarra moresca och guitarra latina. Gitarren slog därefter igenom i flera olika länder, där den även konkurrerade ut den tidigare så populära lutan. År 1790 försågs instrumentet med de sex enkelsträngar som än idag finns på gitarrer, medan dagens stämskruvar introducerades år 1810.

I grund och botten är gitarren ett stränginstrument beståendes av en resonanslåda, lång hals, greppbräda och strängar som är fästa i både nedre och övre änden. I den övre delen av halsen är strängarna fästa med hjälp av stämskruvar som låter spelaren stämma strängarna till avsedd tonhöjd. Det finns idag en mängd olika sorters gitarrer – till exempel akustisk gitarr, klassisk gitarr och elgitarr.

Den stålsträngade, akustiska gitarren är populär bland singer/songwriters inom allt från jazz till rock, western och country. Den nylonsträngade, klassiska gitarren är i sin tur ett alternativ som oftast förekommer inom visor och klassisk musik. Elgitarren är känd inom flera olika musikstilar som rock, punk, blues och rock men saknar till skillnad från övriga modeller resonanslåda, och frambringar sina toner via elektrisk förstärkning eller bearbetning. Vilken gitarrmodell lockar dig mest?

Gitarrkurser för alla preferenser och kunskapsnivåer

Oavsett om du är sugen på att lära dig bemästra den charmiga mandolinen eller den tuffa elgitarren kan du vara säker på att hitta en kurs som passar just dig. Vi tar stor hänsyn till faktumet att alla människor har olika inlärningsstilar, och därför erbjuder vi alltid möjligheten till individuell undervisning.

Individuell undervisning betyder att lektionerna skräddarsys efter dina individuella behov, förkunskaper och önskemål. Allt från lektionstillfällen till uppgifter och tempo bestämmer du och kursledaren i samråd med varandra. Om du istället föredrar att lära dig gitarrens konst från hemmets trygga vrå erbjuder vi även distansundervisning. Här kan du lära dig gitarrens teknik genom konceptet “distans i realtid”, vilket innebär att kursdeltagare och kursledare interagerar via en digital plattform på bestämda tider.

Förutom vårt breda utbud av kursupplägg kan du även välja bland olika åldersgrupper när du ansöker till en gitarrkurs hos oss. Vi erbjuder nybörjarkurser och fortsättningskurser på flera nivåer som är särskilt anpassade för barn, ungdomar eller seniorer. Utöver detta erbjuder vi även kurser med särskilda inriktningar vad gäller musikstil – här finner du kurser med fokus på allt från pop till rock, klassisk musik och blues. Eller varför inte ta en nischad kurs med fokus på trubadurspel? Perfekt för dig som drömmer om att kunna ta fram gitarren när som helst och spela en härlig trudelutt för alla som vill lyssna!

Lär dig av våra skickliga kursledare

Oavsett vilken typ av gitarrkurs du väljer kommer du garanterat få lära dig av de bästa. Våra kursledare har gedigen erfarenhet och bred kunskap när det kommer till just gitarren och dess teknik. Alla lärare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs, och varje termin erbjuder vi dessutom flera givande kursledarutbildningar i syfte att underlätta det pedagogiska arbetet och stimulera till personlig utveckling. Du kan med andra ord känna dig helt trygg med vetskapen att våra lärare delar med sig av sina kunskaper på ett såväl inspirerande som engagerande och lättförståeligt sätt.

Glöm inte bort att vi bjuder in till spännande prova på-tillfällen med jämna mellanrum! Det här konceptet passar perfekt för dig som kanske velar mellan två olika instrument eller aktiviteter. Håll utkik i vårt utbud av kostnadsfria prova på-tillfällen och ta chansen att testa gitarren innan du ansöker till en hel kurs!

Vårt utbud inom Gitarr

Din sökning"" visar 57 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Akustisk gitarr, fortsättning"

Akustisk gitarr, fortsättning

Ort: PiteåStartdatum: 25 Sep 2024Tid: 18:45-20:15Antal tillfällen: 8 st tillfällenDagar: OnsdagarPris: 1 295 kr
Läs vidare om "Akustisk gitarr, nybörjare"

Akustisk gitarr, nybörjare

Ort: PiteåStartdatum: 25 Sep 2024Tid: 17:00-18:30Antal tillfällen: 8 st tillfällenDagar: OnsdagarPris: 1 295 kr
Läs vidare om "Gitarr akustisk för barn 7-12år"
Barn och unga

Gitarr akustisk för barn 7-12år