Pilates är en träningsmetod som stärker både kropp och själ. Pilates utförs i ett lugnt harmoniskt tempo och gör dig stark och smidig genom en kombination av stretching, styrketräning och andningsövningar.

Träningsformen pilates skapades under 1900-talets början av tyske Joseph Pilates. Han var verksam i USA och av den anledningen är träningsformen mycket utbredd i just Nordamerika, men den är även populär i Sverige. Medborgarskolan erbjuder kurser i pilates där du lär dig att utöva det. Fördelarna med pilates är att det är en skonsam träningsform som bygger upp din styrka inifrån och ut.

Så utövar du pilates

Låt oss börja med frågan vad är pilates? Det är en träningsmetod som kombinerar stretching, yoga och styrketräning. Dessutom handlar träningen mycket om tankekraft. Många tror att det här är en träningsform som inte är så fysiskt krävande men faktum är att det kan vara väldigt fysiskt krävande om det utövas på rätt sätt. Alla rörelser ska utföras långsamt och flera muskelgrupper tränas samtidigt.

Grunden i pilates handlar om att återfå kroppens naturliga hållning samt att uppnå smidighet, balans, styrka och uthållighet. Det handlar alltså om balans mellan styrka och rörlighet, men även en balans mellan kroppen och själen. Det stora målet med att träna pilates är att må bra i både fysiskt och mentalt.

Genom en kombination av stretch, muskelförlängning och uthållighet i lugnt tempo blir du stark och smidig och förbättrar din kroppshållning snabbt och effektivt.

Fem grundprinciper i pilates

När du går en pilateskurs kommer du att lära dig att det finns fem grundprinciper som träningen handlar om. De är:

• Andningen
  • Placering av bäckenet
  • Placering av bröstkorgen
  • Skuldrans stabilisering och rörelse
  • Placering av huvudet och nacken

I en av våra pilateskurser lär du dig hur du får din kropp smidigare, starkare och mer balanserad. Många gånger liknas pilates vid en teknik snarare än en träningsform. Det kräver dessutom ett starkt fokus från dig som utövare. Träningen handlar om kontroll, precision, andning och koncentration samt att man letar upp svagheter och obalanser i kroppen så att de kan återuppbyggas.

Pilateskurs med Medborgarskolan

På Medborgarskolan hittar du både pilates nybörjare och pilateskurser för erfarna utövare. Dessutom kan nybörjare och de med tidigare erfarenhet även träna tillsammans eftersom ledaren anpassar träningen utifrån just din kropp och dina behov.

Pilates misstas ofta som en typ av yoga, men det stämmer inte. Pilates är mer flödande och du är hela tiden i rörelse, med ett fokus på att träna alla kroppens muskler på ett naturligt sätt och med enbart kroppen som redskap. I yoga jobbar man istället med olika kroppsställningar och det är mer harmoniskt och även lugnare än pilates.

Rörelserna i en pilateskurs är mycket lätta att förstå och påminner mer om gymnastik och klassisk kroppsträning utan meditativa inslag.

Olika pilateskurser

Medborgarskolan försöker alltid ha en pilateskurs tillgänglig i någon av våra lokaler i Sverige. Var och när de äger rum varierar från ort till ort. Det allra vanligaste är en traditionell pilateskurs där nybörjare och erfarna utövare tränar tillsammans med hjälp av en ledare. Ett pass håller på i cirka en timme och är oftast belagt på en vardagskväll i veckan, men det kan variera.

En annan populär pilateskurs på Medborgarskolan är den som är till för seniorer. Där är alla över 55+ välkomna. Fokus i kursen för seniorer är en lugn och avslappnad miljö och att hitta en nivå som passar personer i den åldern. En god rörlighet, balans och styrka är mycket bra att behålla med åren för att undvika fall och de skador som kan uppstå därefter. Pilates är en perfekt träningsform för alla åldersgrupper eftersom fokus ligger på att stärka svagheterna och förstärka sin egen kropp. Seniorgruppen tränar i ett lugnare tempo och givetvis tar vi hänsyns till varje individs förutsättningar.

Att tänka på inför ett träningspass

När du anmäler dig till en pilateskurs bör du införskaffa dig en pilates/yogamatta eftersom det i princip alltid är någonting du måste ta med själv. Du bör också ta med dig en vattenflaska för att fylla på vätskan du förlorar under träningspasset. När det kommer till din klädsel bör du ha på dig mjuka kläder som är enkla att röra sig i. Det finns inte alltid möjlighet till att byta om på plats så det är en fördel om du kommer till träningspasset ombytt. Ett annat tips från oss är att inte äta en stor måltid några timmar innan träningspasset, satsa på något lätt innan och ät middag efteråt istället.

Fördelar med pilates

När du utövar pilates kommer du efter ett tag få en bättre hållning samt en större kroppsmedvetenhet. Det är ett träningssätt som både är säkert och effektivt. Du behöver inga verktyg utan det enda som behövs är din egen kropp. En annan fördel är att kroppens djupliggande muskler stärks. Du får bättre balans, koordination och cirkulation samtidigt som träningen är skonsam. Den passar personer i alla åldrar, kön och oavsett fysisk status. Det är också en utmärkt typ av rehabilitering efter skador samt att pilatesträningen kan höja din prestation inom andra sporter, som exempelvis dans och skidåkning.

Vårt utbud inom Pilateskurser

Din sökning"" visar 3 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Pilates - Limhamn"

Pilates - Limhamn

Ort: LimhamnStartdatum: 3 Sep 2024Tid: 18:45-19:35Antal tillfällen: 12 st tillfällenDagar: TisdagarPris: 1 465 kr
Läs vidare om "Pilates - Limhamn"

Pilates - Limhamn

Ort: LimhamnStartdatum: 7 Maj 2024Tid: 18:45-19:35Antal tillfällen: 3 st tillfällenDagar: TisdagarPris: 365 kr

Ämnen inom kropp och hälsa