Gå en saxofonkurs! Saxofonens ton kan vara glödande sensuell eller kall och kylig. Med en saxofon kan du också ”gråta” fram en melodi.

Lär dig spela saxofon

Är det äntligen dags att ta tag i din dröm om att kunna bemästra ett musikinstrument? Saxofonens ton kan vara såväl glödande sensuell som kall och kylig, och den kan även “gråta” fram en melodi. Instrumentet är med andra ord oerhört mångsidigt och passar perfekt om du uppskattar musikredskap som kan användas inom de flesta musikaliska sammanhang.

Medborgarskolan erbjuder saxofonkurser på flera olika nivåer. Oavsett om du är en nybörjare som först och främst behöver lära känna instrumentet och dess teknik, eller en van saxofonist som vill utveckla din talang ytterligare, kan du vara säker på att hitta en passande saxofonkurs hos oss.

Saxofonkurser för nybörjare och erfarna spelare

Vill du lära dig spela saxofon? Hos oss på Medborgarskolan erbjuds en rad olika saxofonkurser som vänder sig till såväl nybörjare som mer erfarna saxofonspelare. Här får du chansen att förverkliga din dröm om att hantera ett tidlöst blåsinstrument och skapa vackra toner helt på egen hand, eller ta ditt redan pågående saxofonspelande till en helt ny nivå. Det kanske finns en särskild musikstil eller specifik låt du vill lära dig spela? Hos oss får du lära känna blåsinstrumentet på dina egna premisser genom allt från gehörsspel, improvisationsövningar, teknikövningar, melodispel, komp och spel efter noter.

Våra kurser är alltid 100 % individanpassade vilket betyder att du som elev lägger grunden till hur undervisningen utformas. Föredrar du ett högt tempo med flera lektioner varje vecka? Eller kanske en lugnare inlärningsmetod? Våra skickliga kursledare erbjuds en mängd olika utbildningar varje termin som främjar deras personliga utveckling som lärare, och på så vis optimerar det pedagogiska arbetet.

Saxofonens historia

Under mitten av 1800-talet tillverkade och patenterade den belgiskfödde instrumentmakaren Adolphe Sax den allra första saxofonen i världen. Sax fann stor inspiration i Theobald Boehms klaffsystem för tvärflöjten och valde därför att förse saxofonen med ett liknande system av sinnrikt kopplade och heltäckande klaffar som manövreras med hävstänger.

Idag finns det en rad olika varianter av detta mäktiga blåsinstrument, men för den praktiska hanterlighetens skull byggs de allra flesta saxofoner i S-form. Munstycket har i sin tur en utformning som påminner om klarinettens, men anblåsningen är en aning lösare vilket tillåter instrumentet att skapa riktigt fascinerande ljudeffekter. Saxofonen var ursprungligen avsedd för militär- och orkestermusik, men idag förknippas den främst med jazz, storband och populärmusik.

Så fungerar saxofonen

Saxofonen tillhör instrumentgruppen träblås, trots att den till största del är tillverkad av metall. Det beror på att ljudet skapas genom en liten träbit – ett så kallat rörblad eller rör – vid munstycket som vibrerar när du blåser i instrumentet. Rörbladen går att finna i olika hårdheter och kvaliteter och är en form av förbrukningsvara som du regelbundet behöver byta ut.

Som nybörjare är det inte ovanligt att rörbladet slits ut relativt snabbt, medan mer erfarna saxofonister oftast inte behöver byta ut röret lika ofta. Om du väljer att hyra en saxofon inför din saxofonkurs är det alltså en god idé att införskaffa fler rörblad utöver de få som följer med det hyrda instrumentet.

Lär dig spela saxofon på dina egna premisser

Alla människor är olika när det kommer till att lära sig nya färdigheter. Därför erbjuder vi flera kursalternativ för dig som är intresserad av att lära dig saxofonens konst. Vi erbjuder både saxofonkurser på distans och vanliga lektioner i skolans lokaler. För oss är det viktigt att såväl studietempo som undervisningsmetod är särskilt utformade med dig som elev i åtanke. Vad är du mest intresserad av?

En distanskurs passar utmärkt för dig som kanske har svårt att gå på lektioner vid precis samma tid varje vecka, då du kan välja att ta del av kursmaterialet precis var och när det passar dig bäst. Lektionerna sker i sin tur digitalt och utformas i samråd mellan dig och din kursledare. Oavsett vilken typ av kurs du väljer kan du dock känna dig helt trygg med vetskapen om att undervisningen anpassas efter dina förkunskaper och behov.

Känner du dig osäker på om saxofonen verkligen är det rätta musikinstrumentet för dig? Medborgarskolan erbjuder med jämna mellanrum så kallade prova på-tillfällen där du kan testa på olika aktiviteter innan du ansöker till en hel kurs. Perfekt för dig som kanske velar mellan två olika instrument! Ta det första steget mot din dröm redan idag och utforska vårt utbud av spännande saxofonkurser.

Vårt utbud inom Saxofon

Din sökning"" visar 1 resultat i