Technology isn’t just about screens, games, or jobs – it’s also a way to be creative, invent things, and show who you are. Computers, robots, games, websites, and smart gadgets are often used to watch, play, or read. But in this club, we’ll use them in a whole new way – to create! You’ll get to try out fun ideas, build your own things, and learn by doing. You’ll work on one or more exciting projects, and you don’t need to know anything before you start – we’ll learn together!
STEAM Club is for kids aged 9–15 years who enjoy building things and are curious about how technological and mechanical things are made.
Basic English comprehension and comfort with using a laptop and smartphone are necessary.
Bring the stuff you want to work or just come as you are and we will come up with something fun and interesting that you can do!
A few examples of things you can bring are:
With those you can make robots, games, interactive sculptures, music instruments, websites and much more!
Murilo Polese is a creative technologist, consultant, researcher, and full-stack developer with expertise in interactive media art for installations and advertising. Specializing in robust systems, databases, embedded software, and infrastructure, Murilo is passionate about education and technology. Murilo has worked with companies like Strawbees, Quirkbot, Kano, Joy Labz, and Arduino and serves as an ambassador for Kids Hack Day and Science Hack Day. Murilo has taught at the School for Poetic Computation, Konstfack, Berghs, Hyper Island, and Vefskoli.
Do you have ideas for similar courses you'd like to see in the fall?
Contact: charlott.lihnell@medborgarskolanstockholm.se
Medborgarskolan is a humanistic study association that offers you the opportunity to learn, develop, and exchange experiences and ideas with others. We have a broad range of activities and collaborate with associations and organizations in many different fields.
Popular education, or Folkbildning, is something we create together in study circles, which progress through knowledge exchange. The study circle is the traditional course format of the popular education movement and can cover both major and minor topics, local and global issues. It can take place in physical meetings or remotely, and individual participants can influence the structure and content of the circle based on a democratically inspired model.
Gillar du att bygga, experimentera och ha roligt med teknik? Är du mellan 9 och 15 år? Välkommen till STEAM Club! STEAM står för Science (vetenskap), Technology (teknologi), Engineering (ingenjörsvetenskap), Arts (konst/design) och Mathematics (matematik). Här får du, tillsammans med andra likasinnade, chansen att en gång i veckan ses och pyssla, experimentera och utveckla egna projekt, samtidigt som du lär dig massor om teknik.
Teknik handlar inte bara om skärmar, spel och jobb – det är också ett sätt att vara kreativ, hitta på nya saker och visa vem du är. Datorer, robotar, spel, hemsidor och smarta prylar brukar ofta användas för att titta, spela eller läsa. Men i den här klubben ska vi använda dem på ett helt annat sätt – vi ska skapa med dem! Här får du testa roliga idéer, bygga egna grejer och lära dig genom att göra. Du kommer att jobba med ett eller flera spännande projekt, och du behöver inte kunna något innan – vi lär oss tillsammans!
STEAM Club vänder sig till dig som är mellan 9 och 15 år och som gillar att bygga saker och är nyfikna på hur tekniska och mekaniska saker fungerar och är byggda.
Grundläggande språkförståelse i engelska (basic nivå) och att du är bekväm med att använda dator och mobiltelefon.
Ta med det du vill jobba med – eller kom precis som du är, så hittar vi på något roligt och intressant tillsammans!
Här är några exempel på saker du kan ta med dig:
Med sådana saker kan du skapa robotar, spel, interaktiva skulpturer, musikinstrument, webbplatser – och mycket mer!
Murilo Polese är en kreativ teknolog, konsult, forskare och fullstack-utvecklare med expertis inom interaktiv mediekonst för installationer och reklam. Murilo är specialiserad på att bygga robusta system, databaser, inbyggd programvara och infrastruktur, och har en passion för utbildning och teknik. Murilo har arbetat med företag som Strawbees, Quirkbot, Kano, Joy Labz och Arduino och är ambassadör för Kids Hack Day och Science Hack Day. Murilo har undervisat på School for Poetic Computation, Konstfack, Berghs, Hyper Island och Vefskoli.
Har du önskemål och idéer på liknande kurser som du skulle vilja se i utbudet i höst?
Kontakta: charlott.lihnell@medborgarskolanstockholm.se
Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.
Deltagaravgift: 1 995 kr
Summa: 1 995 kr