Gå en ukulelekurs och lär dig spela ukulele! Ukulele är ett fantastiskt och lättspelat instrument med bara fyra strängar.

Ukulelekurs – lär dig spela ukulele

Lär dig spela ukulele på en av våra ukulelekurser! Ukulelen är ett lättspelat och oerhört charmigt instrument med en tendens att alltid sprida glädje till omgivningen. Instrumentet passar perfekt för dig som vill kunna spela enkla, glada, rytmiska och roliga melodier.

På Medborgarskolan kan du ansöka till ukulelekurser på flera olika nivåer. Oavsett om du är nybörjare eller en mer van ukulelespelare har vi alla verktyg du behöver för att utveckla din talang. Här får du lära du dig stämma, testa olika ackord och kompa till enklare låtar. Om du går en fortsättningskurs får du i sin tur lära dig ännu fler ackord och att spela kända låtar med olika sorters komparstilar. Ta en närmare titt i vårt kursutbud redan idag och ansök till en ukulelekurs som passar just dig!

Givande ukulelekurser på olika nivåer

Känslan av att kunna bemästra ett instrument är svårslagen, och i motsats till vad många tror så är det aldrig för sent att lära sig nya färdigheter. Vissa instrument är förstås lättare än andra att lära sig, och ukulelen hör definitivt till den kategorin. Trots att ukulelen har ett häpnadsväckande ljud är den faktiskt betydligt lättare att lära sig än exempelvis gitarren.

För oss är det A och O att du får lära dig av de allra bästa. Du kan därför känna dig trygg med vetskapen att våra kursledare alltid har gedigen erfarenhet och bred kunskap inom sitt undervisningsområde. Alla kursledare på Medborgarskolan genomgår ett internt utbildningsprogram, och får dessutom möjlighet att delta i flera givande utbildningar varje termin. Allt för att vi ska kunna förbättra det pedagogiska arbetet och stimulera den personliga utvecklingen hos varje kursledare!

Ett fyrsträngat stränginstrument med stor charm

Ukulelen kan bäst beskrivas som en mini-gitarr, fast på grund av den korta halsen har den en betydligt ljusare och högre ton. Instrumentet har bara fyra strängar och går även att hitta i fyra olika storlekar – Sopran, Concert, Tenor och Baryton. Ukulelen har sitt ursprung i Portugal, men fick däremot stor spridning på de hawaiianska öarna under 1800-talet. Under 1920-talet spred den sig sedan vidare till såväl amerikansk som europeisk musik.

Eftersom ukulelen har en relativt svag ljudvolym jämfört med många andra stränginstrument har den haft svårt att göra sig hörd i orkestersammanhang, och därför utvecklades banjoversioner av instrumentet under tidigt 1900-tal. Den så kallade banjolelen har starkare ljud än originalinstrumentet, men stäms likadant och har i övrigt samma ljudkaraktär. Ukulelen förekommer även med elektrisk förstärkning, likt elgitarren.

Lär dig spela ukulele på egna premisser

Alla människor har olika inlärningsstilar, och det är något som vi på Medborgarskolan har stor respekt för. Vi strävar efter att erbjuda så många kursupplägg som möjligt för att garanterat kunna tillgodose alla personligheter. Lär du dig bäst på egen hand, i en större grupp eller kanske genom parundervisning? Här kan du välja mellan enskild undervisning och gemensamma lektionstillfällen ihop med andra.

Utöver detta erbjuder vi även möjligheten till distansundervisning. Du kanske lär dig bäst från hemmets trygga vrå? Eller du kanske helt enkelt vill kunna ta dina lektioner i ukulele där och när det passar dig bäst? Våra ukulelekurser på distans sker enligt principen “distans i realtid”, vilket innebär att kursdeltagare och kursledare interagerar med varandra på bestämda tider via en digital plattform.

Medborgarskolans skräddarsydda ukulelekurser

Är du intresserad av att ta en ukulelekurs med individuell undervisning? Oavsett om du väljer en distanskurs eller inte kommer lektionerna skräddarsys efter dina förkunskaper och behov. Allt från lektionsinnehåll till genre, svårighetsgrad och studietempo anpassas helt enkelt efter dina önskemål. Samma sak gäller förstås även för dig som är intresserad av parundervisning.

Tycker du om att sjunga och spela ihop med andra? Då är en ukulelekurs i grupp definitivt rätt val för dig! Om du är sugen på att gå en ukulelekurs i grupp kan du såklart känna dig trygg med vetskapen att det ges gott om utrymme för personlig feedback. På våra grupplektioner får du lära dig stämma ukulelen, spela olika ackord, testa olika komparstilar och testa på att spela kända låtar.

Glöm inte bort att vi bjuder på flera spännande prova på-tillfällen varje termin! Om du håller utkik i vårt unika prova på-utbud kan du få chansen att testa på ukulelen helt gratis. Det här är en utmärkt lösning för dig som kanske velar mellan ukulelen och gitarren, eller om du helt enkelt är osäker på om ukulelen är det rätta instrumentet för dig. Välkommen till Medborgarskolan!

Vårt utbud inom Ukulele

Din sökning"" visar 5 resultat i

Sortera på:

Läs vidare om "Ukulele nybörjare"
Sommarkurs
Intensivkurs

Ukulele nybörjare

Ort: ÖrebroStartdatum: 16 Jun 2024Tid: 18:30-19:30Antal tillfällen: 4 st tillfällenDagar: Mån-Ons, SönPris: 775 kr
Läs vidare om "Ukulele, nybörjare"
Minigrupp

Ukulele, nybörjare

Ort: TrollhättanStartdatum: 24 Sep 2024Tid: 18:00-19:30Antal tillfällen: 8 st tillfällenDagar: TisdagarPris: 1 750 kr