Lär dig baka eller gå en utbildning till konditor. Visst är det kul att baka och göra sötsaker? Gå en kurs i bakning eller rentav en diplomutbildning till konditor! Vi har kurser med olika inriktning.

Att baka själv är bra av många olika anledningar; det är roligt, du sparar pengar jämfört med att köpa färdigt, du vet vad du äter och sist med inte minst – hembakat blir så mycket godare!

Att baka är lätt och tar inte särskilt lång tid när du väl fått upp vanan och har rätt ingredienser och bakredskap hemma. Vi har bakningskurser och kurser i att göra sötsaker med olika inriktning. Kanske vill du baka bröd, tårtor, cupcakes eller chokladpraliner? Välkommen på en av våra kurser i bakning och sötsaker!

Medborgarskolan har både kurser och diplomutbildningar för dig som drömmer om ett konditorjobb eller som vill bli en bättre hemmabagare. Konditor är ett intressant yrke där du får utlopp för din kreativa sida eftersom du både får baka bröd och söta bakverk. Våra kurser passar även dig som vill kunna sätta den där härliga surdegen till ett nygräddat bröd hemma i köket. Vi har dessutom olika kurser där du får lära dig att skapa eleganta tårtor, goda bakverk för barn samt läckra praliner och annat godis.

Vill du inte enbart baka för nöjes skull utan drömmer om en framtid som konditor då kan du gå en konditorutbildning, vilket är en diplomutbildning. Vi har även intygskurser för dig som vill bli vegansk konditor. Varmt välkommen att boka våra kurser och diplomutbildningar!

Konditor - diplomutbildning och intygskurs

När du har genomgått vår konditorutbildning blir du diplomerad konditor. Därefter kan du välja att gå någon av våra fortsättningskurser för att fördjupa dina kunskaper. Är du dessutom mer intresserad av att lära dig använda veganska råvaror, finns intygskurser som är anpassade för att du ska bli vegansk konditor. Oavsett vilken inriktning du väljer är det ett kreativt och spännande arbete där du får chansen att experimentera med olika smaker och råvaror.

I diplomutbildningen med inriktning till konditor får du inte bara lära dig olika typer av bak och skapande utan du får även lära dig allt om yrket. Vi tar upp ämnen som exempelvis arbetstider för en konditor, kontditorlön, hygien, hantering av livsmedel och arbetsförhållanden.

Efter att ha klarat alla moment och avslutat utbildningen med minst 80 % närvaro får du ett diplom. Det kan du sedan använda för att söka jobb som konditor på en restaurang eller ett bageri.

Kurser för alla smaker

Tidigare bakades det både matbröd och kaffebröd i varje stuga. Bakning är ett hantverk som återigen blivit populärt i takt med att vi vill leva mer hälsosamt och veta vad vi stoppar i oss. Alla vill inte arbeta med det, men du kanske vill bli bättre på att baka för att du tycker det är roligt. Hos oss hittar du många olika kurser för att baka, skapa och vara kreativ. Vi har kurser som lämpar sig både för vuxna och barn.

Matbröd och fikabröd

Att sätta en surdeg är en konstform och hos oss får du lära dig allt om hur du sätter en kultur och smaksätter din surdeg. Att gå en utbildning i bakning av olika matbröd är mycket givande och redan en helgkurs för att baka bröd kommer att ge mycket tillbaka.

När det kommer till fikabröd finns det nog inget som luktar så gott som saffransbullar som bakas framåt jul. Eller doften av nybakade kanelbullar som sprider sig genom hela huset. Det kanske helt enkelt är dags att sluta köpa färdigproducerat för att själv baka dina bullar och julkakor. Lär dig baka ditt eget fikabröd, som bonus får du njuta av alla härliga dofter. Dessutom smakar det mycket bättre med helt färska bullar och bröd.

Godis och bakelser

Om du är en av de som tycker om att göra eget godis till jul eller andra tillfällen eller vill lära dig hur du gör, bör du passa på att gå en kurs hos oss. Under kursens gång blandas praktik och teori och beroende vilken kurs du deltar i, får du lära dig att tillverka härliga tryfflar, chokladgodis smaksatta med olika smaker, ljuvliga tarteletter eller moussebakelser.

Något för barnen

Vi har givetvis också kurser i bakning för små blivande bagare. En kurs i att tillverka fantasifulla och goda bakverk är säkert något de flesta barn vill prova på. Hitta på något annorlunda för barnen att göra under sommarlovet och boka in dem på en sommarkurs så de får prova på att baka allt det goda de ser i ett konditori. Våra kurser för barn är pedagogiska, skapande och framför allt välsmakande.

Så lägger vi upp våra kurser

Våra kurser kan både vara helgkurser och kurser som hålls under dagtid. En del är intensivkurser medan andra hålls över flera tillfällen. Varje lektion startar med en full genomgång om vad som ska göras, sedan får du ta plats vid ugnen eller bakbordet. Normalt sett brukar två deltagare arbeta tillsammans vid samma ugn. Vi står för förkläden och du som elev bör bära sköna kläder och bekväma skor. Efter kurstillfället får du ta hem allt du har bakat. Vi använder oss av produkter som är ekologiska och märkta med Fairtrade, så långt det är möjligt.

Vårt utbud av kurser kan variera beroende på säsong och ort, men det finns alltid en kurs som passar alla smaker.

Vem kan gå våra kurser?

För de flesta av våra kurser krävs ingen förkunskap, förutom i det fall då det är en fördjupningskurs. För att få delta behöver du också förskottsbetala den aktuella kursavgiften.

Vårt utbud inom Bakning och sötsaker

Din sökning"" visar 28 resultat i

Sortera på:

Prova på att baka bröd i bagarstuga

Ort: VännäsStartdatum: 8 Jun 2024Tid: 13:30-15:00Antal tillfällen: 1 st tillfällenDagar: LördagPris: 595 kr

Få platser kvar

Prova på att baka bröd i bagarstuga

Ort: VännäsStartdatum: 8 Jun 2024Tid: 12:00-13:30Antal tillfällen: 1 st tillfällenDagar: LördagPris: 595 kr

Få platser kvar

Prova på att baka bröd i bagarstuga

Ort: VännäsStartdatum: 8 Jun 2024Tid: 10:30-12:00Antal tillfällen: 1 st tillfällenDagar: LördagPris: 595 kr

En plats kvar