Italienskt perspektiv på coronakrisen

Hur känns det att komma från Italien och vara lärare i italienska i coronatider? Det vet Fransesca Gomez-Paloma som är kursledare på Medborgarskolan. Just nu ser hon hur de kulturella skillnaderna mellan Sverige och Italien spelar en avgörande roll i krishanteringen.

Varje vecka håller Francesca Gomez-Paloma två kurser på Medborgarskolan. Här träffar hon personer i Malmö som brinner för Italien, dess människor, mat och natur. Då de flesta av hennes deltagare är pensionärer har många nu valt att stanna hemma. För övriga börjar undervisningen numera med att Francesca ringer hem till Rom för att prata med släkt och vänner och höra hur de mår. Hon berättar sedan för deltagarna hur läget ser ut och de passar också på att ställa sina frågor.

– Alla är friska men mina kompisars föräldrar är sjuka och får intensivterapi. Det är ett allvarligt läge för dem. Jag känner också oro för min mamma som är 85 år och min svärmor som är 88 år. De bor ensamma och kan inte gå ut och i Italien hjälper inte kommunen som i Sverige. Det mycket positiva är att ungdomar har engagerat sig och hjälper äldre med mat och mediciner.

Italienare är sociala människor

Men just nu är det inte bara coronakrisen som oroar Franscesca. Efter 24 år i Sverige anser hon också att den italienska kulturen är i kris.

– Italien har 66 miljoner invånare och människor är mycket sociala. De går ut varje kväll för att träffas, prata, gå på bio och teater. Nu är det också vårväder och alla vill leva ut men måste stanna hemma. Det är lite svårt för dem.

Tillit till det svenska samhället

Framöver hoppas Francesca Gomez-Paloma på mer sol och varmare temperaturer så att viruset kanske försvinner och allt blir bättre igen. Men den ekonomiska situationen kommer att vara katastrofal.

– Problemet i Italien är politikerna. Det förekommer korruption på alla nivåer och därför lyder inte italienare lagar och regler som svenskar gör. De betalar skatt men får inget för pengarna vilket resulterar i att de själva försöker lura staten. Just nu är jag väldigt glad att jag bor i ett land som Sverige där människor känner tillit till samhället.