Ta köksvägen till oss!

Vill du utvecklas som hemmakock? Laga mat tillsammans med vänner och kollegor? Eller låta matlagningen bli en del av din yrkeskarriär? Då har du kommit rätt. För i över 15 år har Medborgarskolans undervisningskök på Hagagatan i Vasastan i Stockholm gjort det roligare och enklare att laga vardagsmat och att glänsa på middagsbjudningar.

Det händer saker när man lagar mat tillsammans. Någon är bra på att hacka. En annan på att hitta rätt smakbrytning. Och en tredje visar sig vara en fena på att se till så att maten blir klar och serverad på utsatt tid. I vårt undervisningskök kan du gå på en mängd matkurser, en diplomutbildning eller umgås med dina kollegor vid spisen.

Kurser för företag

Vi tar emot företag, föreningar och organisationer i vårt moderna kök. Många har upptäckt att det inte bara är enkelt och roligt att umgås kring matlagning. Det är också ett bra sätt att lära känna varandra och bygga upp ett team. Och det bästa av allt? Resultatet kommer omedel-bart – en god middag tillsammans!

Ring oss för att bolla idéer eller tala om vad ni har för önskemål, så syr vi ihop ett inspirerande matevenemang. Ni når oss på telefon 010-157 63 61 eller via mail till info.sthlm@medborgarskolan.se

Kurser inom mat, dryck och bakverk

Hos oss kan du lära dig allt från att laga traditionell svensk husmanskost till maträtter från världens alla hörn. Vi har kurser för nybörjare men också för dig som vill ägna dig åt mer avancerad matlagning. Och vi släpper gärna in barnen i köket!

Ju mer du lär dig desto mer kommer du vilja utmana dig själv i köket. Kanske köpa med dig några nya kryddor från en utlandsresa att blanda ner i en doftande gryta en kulen höstkväll. Eller testa maträtter som du aldrig gjort förut. Förutom det asiatiska köket har vi en massa oväntade smaksensationer i utbudet. Genom åren har vi inspirerats av olika bak- och mattrender som det peruanska, hawaiianska, persiska och georgiska köket. För att inte tala om det vegetariska, som numera genomsyrar matlagningen. Såklart avslutas varje kurs med avsmakning eller gemensam måltid.

Till våra kurser inom Mat & Dryck

Diplomutbildningar

Hos oss kan du också göra verklighet av dina drömmar om att få jobba med mat. Vi har en serie diplomutbildningar med olika inriktningar, som gör det möjligt för dig att ta steget från att ”bara” vara matintresserad till att låta mat bli en del av ditt yrke.

Till våra diplomutbildningar inom Mat & Dryck

Våra kursledare

Vi har duktiga, engagerade och välutbildade kockar och kursledare. De kommer från olika delar av världen, flera har givit ut kokböcker, och de har en sak gemensamt – de älskar mat! Och att vi älskar mat, det har du nog förstått om du har läst så här långt. Det är en kärlek som vi gärna delar med oss av. Därför hälsar vi dig varmt välkommen att komma och laga mat hos oss!

Välkommen till vårt undervisningskök!

”Det är en förmån att få jobba så nära ett utbildningskök som jag gör här på Medborgarskolan. Vägg i vägg med kontoret ligger nämligen vårt stora kök, där vi erbjuder allt från matkurser till en möjlighet att samlas för olika möten. Köket byggdes för ca 15 år sedan, precis innan det stora intresset för matlagning slog ut i full blom, och uppdateras ständigt med ny utrustning i takt med tiden. Det är verkligen min förhoppning att du som kommer hit ska känna att vi har en gedigen känsla för matlagning!

Idag bedriver vi olika typer av köksverksamhet. Vi följer intensivt utvecklingen som pågår inom ämnet mat och nosar ständigt upp rådande trender. Ibland är vi tidigt ute. Som när vi hade kurser i raw food för många år sedan och begreppet var tämligen okänt här hemma. Idag tillhör raw food basutbudet och vi har dessutom utbildningar på området! Vår konditorutbildning har funnits med som en röd tråd under alla år. Och numera kommer även barn från olika skolor hit för sina hemkunskapslektioner. Många företag och organisationer har också hittat hit genom åren. Och fler är välkomna. För finns det egentligen något trevligare sätt att samlas, än genom att laga mat tillsammans och äta den gemensamt vid ett matbord? ”

Kerstin Roos, verksamhetsansvarig

Matnyttiga fakta om köket

• Modernt och fullt utrustat kök för 24 personer