Vilket språk vill du lära dig? Vi erbjuder språkkurser som ger dig praktiska språkkunskaper att använda på resan, i jobbet eller med vänner. Vi har språkkurser i ett trettiotal olika språk på olika nivåer - både för nybörjare och fortsättare.

Förmågan att tala och förstå olika språk ger många fördelar. Förutom att du kan kommunicera med människor på deras eget språk får du också inblick i en annan kultur på ett helt nytt sätt. Genom att läsa litteratur på originalspråk tar du till exempel del av författarens ord istället för en översättares tolkning. I yrkessammanhang är det alltid nyttigt att kunna uttrycka sig på eller åtminstone förstå affärskompanjonens språk.

På Medborgarskolan kan du studera språk från hela världen. Vi lär ut både nationella språk och minoritetsspråk. Så om du till exempel jobbar på en myndighet i en del av landet där flerspråkighet råder har du nytta av att gå en kurs hos oss. På så sätt kan du lära dig att kommunicera med medborgarna utan att behöva anlita tolk.

Vilket språk ska du välja?

Du kanske vill friska upp kunskaperna i ett språk som du har läst på gymnasiet. Varför inte anmäla dig till en kurs i franska, tyska eller spanska. För en del är det en ny partner eller nya arbetsuppgifter som kräver utökad språkförmåga. Vi har då även kurser i grekiska, italienska, portugisiska och turkiska.

Det handlar kanske om att du vill kunna prata med lokalbefolkningen på ditt favoritresmål. Då kan en kurs i thailändska eller samiska passa bra. Är det istället internationella handelsförbindelser som gör att du behöver lära dig ett nytt språk har vi kurser i arabiska, japanska och kinesiska. Totalt ger vi kurser i 35 olika språk och för dig som har behov av att lära dig teckenspråk ger vi även kurser i det.

Om ditt modersmål inte är svenska har vi dessutom en medspråkskurs. Den är för dig som studerar svenska och som ska få hjälp att lära dig språket. Undervisning sker i form av samtal i mindre grupp. När du sedan lärt dig att behärska svenska språket korrekt kan du gå en av våra kurser i kontakttolkning för att lära dig tolka mellan svenska och ditt modersmål.

Är du nybörjare eller mer avancerad?

Vi har språkkurser på olika nivåer beroende på dina tidigare kunskaper. Eftersom vi följer Europarådets nivåskala blir din kunskapsnivå bedömd utifrån samma kriterier som på andra språkskolor. Om du inte redan vet vilken nivå du ligger på kan du göra ett nivåplaceringstest.

I testet mäts din muntliga och skriftliga förmåga, samt läs- och hörförståelse. Även om du vet att du befinner dig på en viss nivå kan du välja utifrån vad du tycker att du behöver träna på. Här ser du vilka moment som betonas på varje nivå:

• Nybörjare - passar dig som inte har några kunskaper i språket
  • A1 - du har begränsade kunskaper om grundläggande ting
  • A2 - du har lite mer kunskap och förstår begrepp som rör personliga förhållanden
  • B1 - du förstår språkets viktigaste egenskaper och kan kommunicera om vardagsämnen
  • B2 - du kan följa komplicerade texter och resonemang
  • C1 - du läser krävande texter och förstår komplexa sammanhang
  • C2 - du förstår språket utan problem och kan återge komplicerade resonemang

Om du känner dig osäker på din språknivå så kan du göra ett nivåplaceringstest. Testerna hittar du här.

Vill du studera i klassrum eller på distans?

Vi undervisar både i klassrum och på distans. Flertalet av de språkkurser vi ger kan du studera hemifrån. Då bestämmer du själv när och var du vill studera. Du kanske redan befinner dig i landet där språket som du tänker lära dig talas, men vill ha möjlighet att studera med en lärare som också talar svenska. Då passar en distanskurs bra.

Vill du hellre studera i klassrum har vi språkkurser på de flesta håll i landet. Utbudet är större i storstadsområdena och i universitetsstäderna, men även i mindre städer som Västervik och Ystad liksom i småorter som Vilhelmina kan du gå en språkkurs.

Vi har välutbildade språklärare

Våra lärare har ofta språket de lär ut som modersmål. Det betyder att du kommer lära dig uttal av en infödd. Dessutom har de personlig erfarenhet samt kunskap om kultur och vardagsliv i landet eller länderna där språket talas. Vissa jobbar även som personlig tolk när de inte undervisar. Alla våra lärare har genomgått Medborgarskolan grundläggande cirkelledarutbildning.

Kursernas upplägg

De kurser som ges i klassrum är vanligtvis på en och en halv timma. Utifrån kursledarens samt studenternas önskemål kan undervisningen vara uppdelad i två pass om 40 minuter med en kort paus mellan. Antalet gånger brukar vara mellan 10 och 12. Kursdeltagarna ses en gång per vecka med uppehåll för lov och helgdagar.

Det finns i de flesta språk också möjlighet till enskild undervisning liksom konversationskurser.

Distanskurserna erbjuds i fyra olika varianter. Det kan antingen vara att du får tillgång till ett material som du studerar på egen hand eller med lärarhandledning. En del kurser ges också i realtid via en lärarplattform, medan andra kombinerar distansundervisning med återkommande fysiska möten.

Anmälan och betalning

När du har valt vilket språk du vill studera och var, anmäler du dig direkt på hemsidan. Klicka på länken under kursinformationen så kommer du vidare till anmälningssidan. Där fyller du i dina person- och betalningsuppgifter. Det finns på de flesta kurser även möjlighet till delbetalning.

Vårt utbud inom Språk

Din sökning"" visar 11 resultat i Helsingborg

Sortera på:

Läs vidare om "Franska Nybörjare"
Dagtid

Franska Nybörjare

Ort: HelsingborgStartdatum: 26 Sep 2024Tid: 12:00-13:30Antal tillfällen: 10 st tillfällenDagar: TorsdagarPris: 1 645 kr
Läs vidare om "Franska A2 del 2"

Franska A2 del 2

Ort: HelsingborgStartdatum: 23 Sep 2024Tid: 19:15-20:45Antal tillfällen: 10 st tillfällenDagar: MåndagarPris: 1 845 kr
Läs vidare om "Engelska B1 del 3"
Dagtid