Vi använder cookies för att ge dig relevant marknadsföring och en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer.

Hitta lugnet i höst

Det är höst och vardagens aktiviteter och krav är tillbaka. Att behålla balansen mellan aktivitet och vila är inte alltid lätt. Kanske kan yoga, qigong eller meditation hjälpa dig att bli mer närvarande och rofylld?

Yoga blir mer och mer populärt. Man yogar för att hitta balans mellan kropp och själ och det är en träningsform som har funnits i flera tusen år. Ett yogapass innehåller andningsövningar, kroppsliga ställningar och en avslutande vila. Det finns stunder av stillhet och djup koncentration och stunder av kraftfull fysisk aktivitet. Yogan lär dig att vara fokuserad samtidigt som den gör dig mer rörlig, smidigare och starkare.

Det finns flera olika typer av yoga. Ashtangayoga och bikramyoga är mer fysiskt krävande, medan yinyoga är lugnare och mer meditativ.

Meditation och mindfulness

Ett annat sätt att varva ner och fokusera inåt är att ägna sig åt meditation och mindfulness.

Meditation är ett oöverträffat verktyg för att minska stress, få sinnet i balans och stillhet och - med tiden - nå varaktig inre frid. Människor i hela världen har mediterat i tusentals år. Med meditationsteknik minskar stresspåslaget för både kropp och själ, vilket gör att man lättare kan hantera vardagens stress.

Mindfulness är en meditationsteknik som bygger på att vara uppmärksam på det som händer just nu, i stunden. Mindfulness, som har sitt ursprung i buddhismen, betyder sinnesnärvaro och handlar om att acceptera nuet och hjälper dig att hitta balansen i ditt liv.

Qi gong och tai chi

Vissa former av fysisk aktivitet bidrar också till ökat lugn. Till exempel de uråldriga kinesiska träningsformerna tai chi och qigong, där man utför långsamma mjuka rörelser i syfte att stärka både mental och fysisk hälsa.

Qigong skapar harmoni och passar alla, ung som gammal, frisk som sjuk. Qigong består av mental koncentration, enkla och långsamma rörelser och andning för att förbättra cirkulationen av energi i kroppen. Du ökar din smidighet, rörlighet och blodcirkulation.

Tai chi är på en och samma gång gymnastik, meditation och qigong. Grundövningen är en flytande och obruten serie rörelser som kan kallas meditation i rörelse. De utförs långsamt, mjukt men ändå kraftfullt, med avspänd kropp och avspänt sinne och med djup koncentration.

Massage

Massagens primära uppgift är att lösa upp spänningar i muskler. I och med att blodcirkulationen ökar tillförs näring och viktiga ämnen som gör att musklerna slappnar av. Dessutom utsöndras hormonet oxytocin, vilket bidrar till att vi varvar ner.

Tid för vila

Oavsett vilken avslappningsform du väljer, eller om aktiv vila är det som passar dig bäst, så är det viktigt att avsätta tid för vila. Kortvarig stress är en naturlig del av livet, men av långvarig stress kan kroppen ta skada. Lycka till med att hitta lugnet i höst!