Änglar – visst finns de!

Jessica Enoksson kallar den halländska Änglagården för ett himmelrike. Och hon borde veta eftersom hon varit i helvetet. Efter åratal av fysisk och psykisk misshandel bestämde hon sig för att öppna sitt hem för dem som behöver det mest.

Jessica Enoksson klappar den mjuka hästhalsen och det dammar lite i kvällsljuset. Det är ridkväll på Änglagårdens Give and Get utanför Laholm, och en skara unga tjejer har kommit dit för att få hänga med hästarna. Jessica har sex stycken. Allihop, precis som alla djur på Änglagården, har hon räddat från misskötsel och misär.

– Det finns så många barn som mår dåligt och inte klarar av socialt umgänge, och då kan djuren vara ett sätt att få dem att må bättre. Eller så har de inte råd att gå på ridskola, men här kostar det ingenting, säger hon.

Hon hjälper en flicka upp på hästen och tillägger:

– Fast hit kan alla komma – sjuka, friska, rika, fattiga. För mig är alla lika värda och alla lika välkomna.

Det var hennes egen trasiga bakgrund som fick henne att vilja hjälpa andra. Med enorm energi fixar hon aktiviteter, raggar sponsorer, lagar mat, handlar matkassar och ger bort, samlar ihop pengar till behövande, skänker julklappar och låter utsatta bo på Änglagården. Hon lyssnar på dem som vill berätta och pratar med dem som behöver råd. Hundarna, katterna, grisarna, hästarna, getterna, hönsen och tupparna liksom den lantliga idyllen fungerar som tröst och terapi för dem som behöver lugn och ro. Hon ömmar för de ekonomiskt utsatta barnfamiljerna, för de misshandlade kvinnorna, för de vilsna männen, de oälskade och oönskade.

– Jag vet hur det kan vara. Livet har sparkat undan benen på mig tidigare. Men nu står jag stadigt, förklarar hon medan barnen lugnt skrittar runt i paddocken.

Hon levde tidigare med en man som misshandlade henne både psykiskt och fysiskt. Hon berättar sakligt, men orden är fruktansvärda.

– Han satte en pistol i min mun och skenavrättade mig inför min dotter. Han knäckte mina fingrar, högg mig i handen med en yxa, slog av mig käken och lät mig sitta fastkedjad vid ett träd i två dygn och våldtog mig när han kände för det. Mitt liv var ett rent helvete innan jag lyckades fly därifrån. Många av dem som kommer hit i dag kan känna igen sig i mig – och det har hjälpt mig att förstå dem.

2019 var ett händelserikt år för Jessica. Hon nominerades till Svenska Hjältars prestigefyllda pris Årets Skyddsängel. Hon föreläste också för fullsatta hus på Medborgarskolan, som på olika sätt stöttar verksamheten på Änglagården. Hennes gripande historia berättades i media och blev känd för alla. För Jessica är det oerhört betydelsefullt att få ut budskapet om att alla kan göra något för att hjälpa.

– Jag fick ingen hjälp av myndigheterna när jag var på botten. I dag har jag hjälpt fler än 30 000 människor på olika sätt. Och jag hoppas att jag kan skapa ringar på vattnet.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Anna-Lena Lundqvist

Om Jessica Enoksson

Jessica har ett förflutet i en destruktiv och våldsam relation som hon har lyckats göra sig fri ifrån. Idag lever Jessica i en sund relation och tillsammans med sin familj driver hon helt ideellt Änglagårdens Give & Get, en gård utanför Laholm. Alla, oavsett ålder och livssituation, är välkomna till Änglagården för att umgås med djuren eller bara trivas. Jessica har även samtalsgrupper för den som vill prata. Allt är gratis.

Boka föreläsning till ditt företag

Du kan boka föreläsning med Jessica Enoksson till ditt företag eller organisation.
För mer information, kontakta Mikaela Kadrijaj på mikaela.kadrijaj@medborgarskolan.se eller 0764-96 45 82.

#jagärdinsyster

Se filmen om Jessica och Änglagården