Från världens scener till Vänersborg

Som violinist och konsertmästare hade Ulf Carlson världen som arbetsplats. Men i början av 2020 bestämde han sig för att ta en paus från det kringflackande livet och flytta hem till Vänersborg. Sedan kom coronan.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Privat

Om inte coronapandemin hade satt stopp för resandet och totalt vänt upp och ned på tillvaron för världens kultur- och musikarbetare, kanske Ulf Carlson hade suttit på ett kafé i sin italienska hemstad vid Adriatiska havet och druckit en god kopp espresso i vårsolen. Eller så hade han spelat med Andrea Bocelli i Rom eller befunnit sig i Mexiko, Japan eller Kina på turné.

– Det var ett fantastiskt liv. Men i början av förra året kände jag att det var för mycket. Jag var sliten av allt resande, allt gratisarbete, alla förberedelser, repetitioner och sena kvällar med föreställningar, säger Ulf Carlson.

Därför bestämde han sig för att resa hem till Vänersborg ett tag för att få lite distans till sitt yrke som konsertmästare, violinsolist, kammarmusiker och lärare. Hälsa på sin gamla mor och andra släktingar och på sikt hitta på något inom sitt yrke med Västra Götaland som bas. Men ibland rår ingen över omständigheterna. För strax efter att Ulf kommit hem stängdes alla gränser. Konserter och evenemang ställdes in – och arbetsmarknaden för konsertmusiker tvärdog som en följd av pandemin.

– Jag hade ingenting att göra och blev så fullständigt uttråkad. Jag skrev brev till alla mina gamla kontakter och berättade att jag var tillbaka och att om de behövde vikarier var det bara att höra av sig. Det gav inget. Alla här sa att nu Ulf får du börja packa varor på Konsum. Inget fel i det, men jag kände att jag gärna ville bidra med det jag kan, säger han.

Så kom det sig att Ulf Carlson, 58 år gammal, hamnade på Arbetsförmedlingen, och att han där kom i kontakt med Medborgarskolans program Rusta och matcha. Med en bakgrund bestående av närmare två decennier vid Kungliga Operan i Stockholm, specialskrivna sonater, bejublade solon och flertalet världsturnéer var det kanske inte klockrent vad han skulle sätta för mål. Men mötet med handledaren Agneta Granqvist blev en vändning.

– ”Vi ska nog kunna hitta på något” sa hon och ville veta mer om vad jag själv hade för idéer och tankar, säger Ulf.

Och i samtalen med Agneta, som förutom att vara handledare också driver en musikal- och artistutbildning i Trollhättan, tog en idé om skräddarsydda kurser form.

– I det här yrket förekommer det nästan alltid att man provspelar till utbildningar eller uppdrag, och det behöver man träna på att göra. Det gäller både att finslipa sina färdigheter och vara psykologiskt förberedd på antagningsprovet. Det är sådant som jag kan hjälpa till med, förklarar Ulf.

Dessutom har en gnista för demokratisk och tillgänglig kultur tänts.

– Alla har rätt och möjlighet att spela som ett sätt att uttrycka sig. Det finns en glädje i musiken som alla borde få kunna ta del av. Jag tänker att jag kan undervisa dem som är för gamla för en högre musikutbildning och kanske slutat spela men vill börja igen.

Ulf Carlson menar att utan entusiasmen och supporten från Medborgarskolan hade kanske inte hans idéer blivit verklighet.

– Framför allt har Agnetas stöd och pepp varit otroligt betydelsefullt. Att flytta hem från en storstad till en småstad och samtidigt bli av med jobb och möjligheter … det är en tuff omställning och har varit ganska omvälvande för mig. Jag anser att jag har haft en otrolig tur som hittat till Rusta och matcha. Nu hoppas jag att jag snart kan hitta ett sätt att dra i gång kurserna. Ödet ville att jag skulle komma tillbaka till Vänersborg, nu är jag här och vill göra det bästa och mesta av det. Om jag kan nå ut, jobba med något bra som hjälper människor så stannar jag här.

Lustfyllt lärande