Mette ställde om – från hotellet till klassrummet

Från konferensbokning till hemkunskapsundervisning. Inom loppet av några månader hade Mette Erling skolat om sig och bytt hotell- och konferensanläggningen mot klassrummet. Tack vare diplomutbildningen på Medborgarskolan känner hon sig trygg i köket. – Intresset för mat har funnits med sedan länge, men jag känner mig mycket tryggare i köket och i min undervisning i dag. Det jag tidigare hade på känn fick jag kunskap om under utbildningen, säger Mette.

Strax efter Coronapandemins entré i Sverige fick Mette Erling veta att hennes jobb som konferensbokare skulle centraliseras i en omorganisation.

– Det fick mig att söka hjälp genom Trygghetsrådet, vilket i sin tur ledde mig till en kockutbildning med inriktning mot à la carte på Medborgarskolan, berättar hon.

Steget från försäljning till matlagning kan låta stort. Men det har sin förklaring.

– Dels är min man kock, och han driver en cateringfirma där även jag är involverad. Sedan har jag ett grundläggande matintresse, så på hotellet där jag jobbade som konferensbokare fick jag ibland jobba extra i restaurangen på större event, förklarar Mette.

”Vi fick hur mycket tid som helst med läraren”

Mettes diplomutbildning startade i januari 2021. Strax innan hade hon påbörjat ett vikariat på en grundskola i Täby. Diplomutbildningen kunde hon klara av parallellt med jobbet.

– Jag minns det som en intensiv tid, men det berodde mest på att jag självmant även gjorde 150 timmars praktik på Näsby slott under helgerna, berättar Mette.

Under utbildningens 14 kvällar varvades teoretiska moment med praktiska matlagningsövningar i Medborgarskolans utbildningskök.

– Vi hade en jätteduktig lärare, som var både intresserad och kompetent, och som gärna delade med sig av sina kunskaper. Eftersom vi var en liten klass fick vi hur mycket tid som helst med läraren, säger Mette.

De olika kursdeltagarna kom från olika bakgrunder och hade väldigt olika syften med att gå utbildningen. Något som enbart var en fördel, menar Mette.

– En av deltagarna hade precis blivit mammaledig och ville av den anledningen lära sig att laga bra mat. En annan deltagare skulle öppna ett bed and breakfast i Skåne. Det var en väldigt stor bredd.

Fast tjänst och en större trygghet

Tack vare diplomutbildningen kunde Mette avancera från ett vikariat till en fast tjänst inom hem- och konsumentkunskap på skolan.

– Om jag inte hade gått diplomutbildningen hade jag troligen inte blivit insläppt. Så jag är verkligen glad att jag tog vara på möjligheten när den gavs, säger hon.

Utbildningen har även fått Mette att känna sig mer bekväm i klassrummet.

– Jag känner mig mycket tryggare i köket och i min undervisning nu. Det jag tidigare hade på känn fick jag kunskap om under utbildningen, säger hon.

Mettes kompetens har även fått betydelse i arbetet med familjens cateringfirma.

– Jag tycker det är enklare att kommunicera med min man nu, eftersom vi pratar samma språk och förstår varandra bättre, säger Mette.

Fler möjligheter med bredare kompetens

Efter 1,5 år i skolans värld har Mette nu bestämt sig för att gå vidare till en ny tjänst i receptionen på Näsby slott. Men de nyvunna matkunskaperna har hon fortsatt nytta av.

– Det är en klar fördel att jag vet hur köket fungerar och att jag förstår hur personalen där tänker. Det underlättar i kommunikationen med restaurangen, vilket annars kan vara en besvärlig del i bokningarna, förklarar Mette.

Mettes nya kunskaper – som hon dessutom har ett diplom på – gör även att hon kan rycka in i köket eller restaurangen om det skulle råda brist på personal.

– Det är klart att det uppskattas av arbetsgivaren att jag har en bredare kompetens än tidigare och kan täcka upp för andra, säger Mette.

Samtidigt drömmer Mette och hennes man om att utveckla cateringfirman ytterligare.

– Det är fantastiskt roligt att jobba med företaget. Och det har blivit ännu roligare efter utbildningen, eftersom jag är mer trygg i mina uppfattningar och på ett bättre sätt kan vara med och påverka utvecklingen, säger Mette.

Mettes tre tips till den som vill ställa om mitt i livet

1. Ta chansen att utveckla ditt intresse om du får möjligheten
  2. Det är aldrig för sent att lära nytt – så tveka inte att utbilda dig
  3. Praktisera gärna parallellt med utbildningen – så att du befäster din kunskap