Djur och natur

Ute är det nya inne

Med förstärkningsplagg, förlängningssladd och en positiv inställning kan nästan allt vi gör inomhus också göras utomhus. Ute har helt enkelt blivit det nya inne. Häng med när Medborgarskolan flyttar ut.

Text: Sofia Eriksson

Redan innan corona fick oss att börja umgås mer utomhus var friluftsliv, vildmarksupplevelser och rikedomen i naturens skafferi på uppgång. I Medborgarskolans eget magasins allra första nummer hösten 2013 konstaterades lite förvånat att vildmarken var svenskarnas främsta reseönskemål och att naturens läkande kraft var i fokus för forskningen. Natur på recept mot utbrändhet var en idé som skulle kunna bli verklighet. I dag vet alla att skogsbad, isvaksbad, sova under bar himmel, löprundor i orörd skogsmark eller bara att sitta i det gröna utan att glo ned i mobilen, det gör något med oss. Inte bara med hälsan. Utan något större. Det gör helt enkelt livet rikare.

Sverige ❤️Allemansrätten

Svenskarnas fina förhållande till naturen går naturligtvis långt tillbaka i tiden – det var ju där vi levde från början. Och det finns mycket av den! Men i takt med urbaniseringen, industrialiseringen och elektrifieringen blev vi med tiden ett inomhusorienterat folk. I början av 1940-talet kom den statliga Fritidsutredningen, vars syfte var att ge befolkningen i städerna bättre möjligheter att vistas i skog och mark. Den urgamla sedvänjan Allemansrätten stöptes om i modern form och friluftslivet började växa sig allt starkare.

Promenad i skogen.jpg
Tre människor på promenad i skogen.

Bevis överallt

I en alldeles ny undersökning från SCB uppger var tredje person att de är friluftsaktiva och har varit ute i skog och mark så gott som varje vecka det senaste året. Och det är nog något som vi alla kan skriva under på också om vi lyfter blicken från papper och statistik och ser oss om kring: oavsett väder är skogen full med folk numera. Stormköket blev årets julklapp 2020. Pulkor och skridskor sålde slut i vintras och Instagram svämmar över av naturupplevelser.

Hemmet flyttar ut …

Men friluftslivet, svampplockningen och utomhusträning är en sak, egentligen en ganska självklar sådan. En annan trend är att helt enkelt flytta ut det vi i vanliga fall gör inomhus. Det smygstartade möjligen med utekökstrenden. Eller att terrasser, balkonger och uteplatser, som förut kanske enbart haft en vädertålig sittmöbel och ett solblekt parasoll, nu blev utomhusvardagsrum. Utemöblerna blev bekvämare. Mattor, kuddar och ljuslyktor togs ut – och under den rekordvarma VM-sommaren 2019 fick till och med tv:n flytta ut i många trädgårdar när Sveriges fotbollsdamer tog brons.

… och undervisningen också

Så varför skulle inte klassrummen och undervisningssalar också kunna vara utomhusföreteelser? Den tanken är inte ny för Medborgarskolan som precis som alla andra studieförbund länge haft viss kursverksamhet förlagd utomhus, helt eller delvis. Segling, jakt och skoter, trädgårds- och hundkurser är kurser som traditionellt haft moment och inslag utomhus. På senare år har intresset för renodlade utomhuskurser dessutom vuxit och utbudet blivit större. Som skogsbad, naturens eget skafferi och gatufotografi, för att nämna några.

Meditation.jpg
Närbild på kvinna med slutna ögon.

Ute är det nya inne

Men så kom corona. Och alla fick tänka om. För Medborgarskolan innebar det till en början att kursverksamhet ställdes in eller styrdes om till att äga rum online, med tanken att smittrisk och pandemi skulle vara något tidsbegränsat. Att det här med att ses över nätet bara var en temporär lösning. Men när pandemins första år var till ända insåg man att det behövdes en mer hållbar lösning.

Och det var då som ute blev det nya inne.

Våra utomhuskurser

Så häng med Medborgarskolan ut! Titta igenom kursutbudet så ser du att fler kurser har en särskild utomhusmärkning. Och inte bara de självklara. För nästan vad som helst funkar ju utomhus – på med lite varmare kläder, ta med laddare, extrabatterier eller förlängningssladd om det behövs och glöm för all del inte den positiva inställningen! Det kommer att bidra till att ingenting är omöjligt. Körsång i det fria och språkkurs utomhus? Inga problem. Akvarellkurs vid havet och yoga på en äng? Självklart. Graffiti och matlagning? Funkar ju bättre ute än inne! När Medborgarskolan flyttar ut blir det inte bara det vanliga kursutbudet – utan ett ännu rikare.