Konst och hantverk

Kreativitet och keramik

I danslokalen leder hon till rytmer och musik, i keramiksalen uppmuntrar hon till kreativt skapande och unika uttryck. Birgitta Monserrat är kursledaren med stort hjärta för den kunskap hon i många år delat med sig av på Medborgarskolan. - Jag känner mig trygg här.

Berätta lite om dig själv och hur kom du i kontakt med Medborgarskolan?

Jag heter Birgitta Monserrat, är 53 år och bor i Stenhagen i Uppsala. Mina stora intressen i livet, förutom min familj, är dans och keramik. Keramiken började jag med under tidigt 90-tal. Min svärmor ledde en kurs i keramik för Medborgarskolan och jag tyckte det verkade så roligt så jag själv tog kontakt med Medborgarskolan och började med keramikkurser för barn. Sedan dess har jag hållit flertalet kurser, både i Uppsala och Gävle, och tycker fortfarande det är lika roligt.

Vad gör du på fritiden, vad brinner du för?

Jag brinner för både dansen och keramiken, så jag försöker få så mycket tid som möjligt över för det. Jag prioriterar även att spendera mycket tid med min familj.

Birgitta Monserrat, kursledare i keramik på Medborgarskolan i Uppsala.

Birgitta Monserrat i keramiksalen.

Berätta om din hantverkskurs, vad är det som är så speciellt med keramik?

Jag personligen tycker att keramik är själavård, det är helande. Man kopplar bort allt annat runtomkring och koncentrerar sig bara på skapandet. För mig som kursledare är det därför viktigt att kunna skapa en bra gruppdynamik bland deltagarna. Om gruppdynamiken är lugn och harmonisk så öppnas sinnena för fantasin och skapandet.

Det jag också tycker är så fantastiskt med keramik är att alla får möjlighet att ge uttryck för sin egen personlighet. Det är väldigt intressant att se hur deltagarnas alster blir så olika varandras. Även om vi börjar från samma lilla lerklump och använder oss av samma teknik, så blir slutresultaten helt olika varandra. Det är lite som oss människor, vi är alla skapta av kött och blod, men har alla vårt eget unika uttryck även fast vi i grund och botten är så lika.

Vad betyder Folkbildning för dig?

Folkbildning för mig är ett sätt att umgås och utvecklas tillsammans, både i skapande och i sociala sammanhang.

Skulle du rekommendera någon annan att söka dig till Medborgarskolan och varför?

Ja, hundra procent! Jag trivs jättebra på Medborgarskolan, inte minst på grund av vår fina keramiksal här i Uppsala Ekeby Bruk. För att bli triggad som ledare måste man få uppbackning av administrationen, vilket jag tycker man får på Medborgarskolan. Man känner sig trygg här. Det är bra administration, kompetenta kursledare och ett fantastiskt kursutbud. Jag rekommenderar alla att söka sig till Medborgarskolan, både som kursledare och som deltagare.