Konst och hantverk

Virkning värsta trenden

En allt vanligare syn på pendeltåg och bussar är folk som virkar mormorsrutor i glada färger. Handarbete i allmänhet och virkning i synnerhet verkar ha blivit trendigt. Och många går på kurs, till exempel med Katarina Kvist.

Virkning som meditation

Förr var det mest tanter som virkade. Men nu är det alla möjliga, inte minst ungdomar, som tar till virknålen i jakten på en ny hobby.

– Jag tror faktiskt också att folk vill ha lugn och ro. Att handarbeta är något repetitivt och meditativt, ett sätt att skingra tankarna i en stressad tillvaro, säger Katarina Kvist.

Flört med folkhem och trendig retro

Hon håller i kurser i virkning av klassiska mormorsrutor, en teknik som hon tror är särskilt populärt för att det går snabbt att göra varje ruta och resultatet blir väldigt personligt. Restgarner i starka färger och härliga kombinationer gör att en pläd eller kudde sällan blir den andra lik. Mormorsrutorna har också en tydlig plats i ett hållbart samhälle där återvinning av garn och egentillverkat ger positiva signaler. Och de flörtar med folkhem och trendig retro. Alla rätt helt enkelt, menar Katarina.

Det bästa är någon som visar på riktigt

– Många lär sig på Youtube, men det bästa för att att komma i gång och lära sig alla termer i en virkbeskrivning är att börja med att lära sig av någon som kan både förklara och visa på riktigt.

Hennes kurser brukar vara två intensiva dagar på en helg. Deltagarna får ett kompendium som vid första anblick ser ut som en teknisk rapport med förkortningar och ritningar. Men med Katarinas pedagogiska förklaringar öppnar sig en ny värld med luftmaskor, smygmaskor, halvstolpar och omtag.

Blandade åldrar

Senaste kursen var härligt blandad, allt från gymnasieelever till äldre.

– Virkning passar verkligen alla. En gick kursen för att ha något att göra på tåget på väg till och från jobbet. En annan gick ihop med sin mamma som en social, gemensam aktivitet. En tredje ville virka sockor att ha framför tv:n. Men det borde vara fler killar som virkar. Och barn kan med. Det enda som behövs är ett visst mått av tålamod och noggrannhet.

Text: Sofia Eriksson | Foto: Sören Håkanlind

Lär dig virka med Katarina