Mat och dryck

Cobra Kai Cooking gick från brustna drömmar till succé i köket

Fyra gånger per termin ses Cobra Kai Cooking för att laga mat från grunden och utbyta tankar om allt och inget. Gruppen består i dagsläget av sex stycken eldsjälar och förutom att flera har kock- och restaurangbakgrund och gillar att lagar mat så delar de även ett stort intresse för musik.

- Man kan säga att vi är ett gäng gamla musiker med brustna rockstjärnedrömmar som tidigare setts på Medborgarskolan. Då var det i replokalerna, nu i köket. Vi har så att säga gjort köket till en replokal, fast utan instrument; vi lagar mat istället, berättar Anders Wickström som är en av dem som varit med i gruppen från start.

En studiecirkel för att inte tappa kontakten

För ett antal år sedan arbetade Anders som verksamhetsansvarig på Medborgarskolan. Vid ett tillfälle var han på en föreläsning som handlade om ohälsa hos äldre män. Bland annat lyftes vikten av att behålla sina vänner och sociala sammanhang när man plötsligt blir familjefar, för att undvika att drabbas av psykisk ohälsa på äldre dar. Temat etsade sig fast och när Anders själv blev familjefar såg han till att skapa utrymme för att umgås med vänner.

- Vi bestämde att ses några gånger per termin men då ses vi ganska länge, det börjar vid fyratiden och kör på till framåt tio på kvällen. Vi satsar på att laga enkel mat från grunden, på riktigt. Gör vi till exempel korv med bröd så stoppar vi korven själva, bakar korvbröden, lägger in gurka och gör egen majonnäs.

Att ha kul och lära tillsammans

Fokus är främst att ha kul tillsammans och Anders berättar att vännerna brukar prata om allt under sina träffar. Goda vänner, god mat, kul umgänge och terapi vid behov skulle kunna vara en träffande sammanfattning av Cobra Kai Cookings verksamhet. Och visst händer det att de ses även utanför kurstillfällena.

- Absolut, vi brukar ses och planera över en lunch då och då. Nu i coronatider har vi sett till att ses digitalt, via Whatsapp. Vi har några riskgruppspersoner som vi måste vara extra rädda om och vi ställde självklart in vårt planerade möte i början av april. Vi körde videofika istället, vilket blev en helkväll med bira och samma goa skitsnack som vanligt, skrattar Anders.

Nu har de möten online

Anders berättar om flera aktiviteter de nu gör över webben. De har bland annat ordnat surdegsbak där de dokumenterar och delar bilder på den bubblande smeten dag för dag. De delar med sig av recept till varandra, fotar och står i. Och i bakhuvudet finns hela tiden tanken att ingen ska behöva känna att de tappar sitt sociala sammanhang.

Namnet Cobra Kai Cooking härstammar från 80-talsfilmen Karate Kid, där de tuffaste av de tuffa kallade sig Cobra Kai. Anders och de övriga i gänget är väldigt tighta vänner och det märks att de värnar om sin gemenskap. De har hittills hållit på i fem år och har inga som helst planer på att sluta. Snarare tvärtom, för vid varje jämn födelsedag uppvaktas man med en Cobra Kai- tatuering på valfri plats på kroppen. På så vis hör man alltid ihop med de andra tuffingarna i gänget!

Text: Camilla Danielsson