Mat och dryck

Bli inspirerad till att laga mer veganskt

Under januari hoppar många på utmaningen ”Veganuari”, som går ut på att under en månad bara äta vegansk mat. Vill du också testa? Här bjuder Medborgarskolans kursledare på grön inspiration i form av en värmande vegansk gryta.

- Jag är pedagog från början och brinner för att sprida kunskap om grön mat, örternas och kryddornas värld, säger Margareta Rosengren, 69 år från Örebro.

Margareta Rosengren, kursledare

Margareta har arbetat med vegetarisk mat på olika sätt i över 20 år – bland annat med egna restauranger – och varit kursledare på Medborgarskolan i snart fem år. Hon undervisar i olika typer av vegetarisk matlagning, men även i örtkurser, vegansk matlagning och ogräsmatlagning.

Receptet på sötpotatisgrytan som hon bjuder på är lätt att lyckas med och väcker förhoppningsvis intresse för att laga mer grön mat.

Har du några fler tips till de som kanske inte är så vana vid att laga vegetariskt eller veganskt?

Börja med att laga någon gratäng med grönsaker och ost, ofta äter vi faktiskt grön mat utan att tänka på det. Vegobiffar brukar också vara populära, men kan vara lite pilligare att få ihop i början. Hämta inspiration från en kurs, från matmagasin eller googla och våga prova dig fram!

De som redan är inne på vegomat men känner att de vill variera sig – har du något tips till dem?

Även om man redan har koll på grunderna är det så kul att gå matlagningskurs. Det ger ny kunskap och inspiration. Vi har digitala kurser där kan man delta varifrån man vill, i våras hade jag bland annat deltagare som bodde i USA.

Recept: Karibieninfluerad sötpotatisgryta

"Den rivna vitkålen gör grytan krispig och fräsch. Den här rätten passar bra nu på vintern när sötpotatis är i säsong och vi behöver värmande, god och nyttig mat"

Ca 4 pers

• 1 gul lök, hackad
  • 1 vitlöksklyfta, skalad och skivad
  • 1/2 burk krossade tomater
  • 200 ml kokosmjölk
  • 1 sötpotatis, skalad och tärnad i mindre bitar
  • 1/2 grönsaksbuljong
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 tsk curry
  • 1/2 tsk spiskummin
  • 1/2 tsk paprikapulver
  • 1/2 tsk kanel
  • Salt & peppar
  • 2 dl riven vitkål
  • Ev 1 dl vatten, om grytan blir för torr.
  • Rapsolja till stekning
  • Färsk koriander till garnering
  • Ris till servering (valfritt)

Fräs lök & vitlöken och kryddorna i lite olja, blanda ner sötpotatisen och de krossade tomaterna samt kokosmjölken och låt koka upp.

Sänk värmen och låt grytan småputtra i ca 30-40 minuter.

Riv vitkålen på rivjärnets grova del och lägg ner vitkålen i grytan. Tillsätt eventuellt lite mer vatten om grytan blivit torr.

Ge grytan ett snabbt uppkok, vitkålen skall ha kvar sin krispighet. Smaka av med salt och peppar.

Garnera med färsk grovhackad koriander eller persilja. Servera gärna med kokt ris eller matvete.