Vi använder cookies för att ge dig relevant marknadsföring och en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer.

Livskrisen ledde till en karriär som musikproducent

Hannes Andersson är musikproducent och låtskrivare, han har drivit flera band, har egna artistprojekt och skapar allt från elektronisk till akustisk musik. Förutom att utbilda blivande musikproducenter på skolan AP Academy i Stockholm är han nu även ledare för en workshop online i vokalproduktion på Medborgarskolan.

Det märks tydligt att Hannes liv kretsar kring musik, han brinner för att skriva, spela och producera.
– Musikintresset har alltid funnits där, inte minst eftersom min pappa är multiinstrumentalist, berättar Hannes. Under uppväxten spelade jag elbas i en rad olika band.

Varför började du med musikproduktion?

Intresset utvecklades i samband med att jag fick cancer i 18-årsåldern. Jag gjorde inte så mycket under den perioden, jag var i skolan och sedan åkte jag direkt hem. Jag hamnade nog i en livskris, men det var den som drev mig till att vilja göra något vettigt med mitt liv och att lämna ett avtryck. Under den perioden lärde jag mig alla grunder i musikproduktion.

Med tiden blev jag bättre på att skriva texter, mixa och mastra. Jag lärde mig även skapa musikvideos och marknadsföra låtarna. Jag utvecklades till en allvetare inom musikproduktion. I dag är jag friskförklarad, arbetar med diverse musikprojekt, spelar i band, utbildar inom musikproduktion och är mentor för yngre musikproducenter.

Hur kom du i kontakt med Medborgarskolan?

Vid sidan av musikproduktionen spelar jag även i bandet Edora och vi har pratat om att starta studiecirkel. Trots att vi har gjort musik tillsammans i två år har vi inte varit så fokuserade på just liveframträdanden. Genom att starta en studiecirkel öppnas nya möjligheter som exempelvis speltillfällen via Club Amplified (Medborgarskolan musikverksamhet) och möjligheten att hyra replokal.

Från deltagare i studiecirkel till ledare för en workshop, hur gick det till?

I och med att jag kontaktade Medborgarskolan berättade jag samtidigt att jag har kurser på AP Academy inom allt som har med musikproduktion att göra och fick då frågan om jag var intresserad av göra en workshop för Medborgarskolan, vilket jag gärna ville. Jag skrev en kursplan för en workshop i vokalproduktion som jag presenterade och fick godkänd.

Vad får deltagarna lära sig på workshopen?

Deltagarna, som bör ha grundläggande kunskaper i musikskaparprogram som GarageBand eller Logic, får lära sig alla delar som krävs för att uppnå goda resultat inom vokalproduktion: Från att spela in vokaler som sedan editeras för att till sist mixas och slutediteras. Med hjälp av effekter och noggrann editering kan de få vokalerna att låta välgjorda vilket skapar ett bra slutresultat för hela låten.

Måste man vara bra på att sjunga?

Nej! Jag är låtskrivare och producent och sjunger själv väldigt sällan, men genom att bemästra vokalproduktion kan jag spela andras sång på min musik. Det här handlar inte bara om att spela in sin egen röst, utan det skapar även förutsättningar att kunna jobba med andra sångare och musiker som själva inte har kunskaper i musikredigerarprogram.

Hur är det att undervisa online?

Jag tycker det fungerar bra att undervisa online. Däremot ställer jag som lärare om mitt sätt att lära ut när det sker online. Jag måste till exempel aktivera eleverna mer frekvent med arbetsuppgifter för att hålla dem taggade.

Hannes med sitt band Edora. Så här kan det låta efter att vokalproduktionen är gjord.