Vi använder cookies för att ge dig relevant marknadsföring och en bättre upplevelse av vår webbplats. Läs mer.

Sexåringar skriver bok om känslor

På Franska skolan i Göteborg har läraren Tony Tarantini tagit undervisningen till en ny nivå: barnen blir författare. Nyligen kom boken Stella och den magiska skatan – en berättelse på två språk om känslor, utanförskap och att hitta sin plats i livet.

Stella och den magiska skatan

Eleverna i Små-ettan, förskoleklassen på Franska skolan i Göteborg, sitter i en ring på en stor, rund och blå matta. De räcker allihop ivrigt upp handen för att berätta om sitt spännande projekt: boken om flickan Stella och den magiska skatan, Stella et la pie magique. En vacker bilderbok med ett viktigt budskap.

– Skatan blir retad av massa ekorrar och andra skator som skrattar åt henne. Då blev skatan ledsen men sedan säger ekorrarna och skatorna förlåt. Sedan blir skatan känd för hon kunde spruta blommor ur sin näbb när hon ville sjunga! berättar de.

– Boken handlar om empati, att kunna läsa andras känslor, säger en av eleverna och läraren Tony Tarantini förklarar:

– Vi har jobbat med något som heter Stegvis hela året, vilket handlar om känslor, empati, problemlösning och impulsivitet. Boken ger oss svar på hur vi ska bete oss mot varandra och skillnaden på äkta och falsk snällhet. Alla gör fel, men man kan också lära sig av sina fel och bli bättre. För det är ju inte farligt att göra fel, eller hur?

– NEJ, svarar barnen i kör.

Barnen har själva kommit på allt i boken

Tony Tarantini har gjort en bok tidigare, för fyra år sedan, med sina dåvarande elever i Små-ettan.

– Det är ett bra sätt att lära barnen att samarbeta. Vi har roligt under tiden och lär oss mycket, inte minst kopplat till filosofi, säger han. Barnen har själva kommit på allt i boken och bestämt handlingen, alla figurer och alla namn. Från första idé till färdig bok har det tagit ungefär sju månader.

– De har jobbat väldigt bra tillsammans och har röstat demokratiskt om olika saker, till exempel vad flickan skulle heta och vilka djur vi skulle ha med. En del ville ha lejon och hundar, men till slut röstade vi för skata. Och Stella hette Maja från början, men det fungerar ju inte så bra på franska. Boken är skriven på både svenska och franska. Så då bytte vi namn, förklarar Tony Tarantini.

Dalton Diarra har illustrerat

Konstnären Dalton Diarra, verksam på förskolan, har illustrerat barnens idéer med vackra akvareller. Boken borde vem som helst och alla läsa, tycker barnen, både sådana som redan är snälla och sådana som borde bli det. Den finns i 100 ex och är till salu för 150 kr och har hittills sålts till barnens föräldrar och släktingar samt skolans personal. För barnen är det särskilt spännande att se hur ett skolarbete kan bli något ”på riktigt”, som en fint inbunden och illustrerad bok med hårda pärmar.

Barnen lär sig att visa empati

De är stolta över att andra barn och vuxna nu får ta del av deras budskap.

– Vi har också lärt oss att jobba bra i grupp, att visa empati och trösta, säger ett av barnen.

– Och att man inte ska räcka ut tungan eller göra dumma saker. Då är det reptilhjärnan som vinner, och den är inte bra när man ska vara med sina vänner, förklarar en annan elev.

– Och så har vi lärt oss mer om djur. Jag visste inte att skator kunde stjäla grejer eller att ekorrar samlade mat på hösten, säger en tredje.

På vägen ut för att ta en bild på skolgården märks det att arbetet med boken och diskussionerna om innehållet gett resultat. Ett av barnen råkar få en knuff i trängseln i kapprummet och blir lite arg. Men direkt påpekar Tony Tarantini ”tänk, lugna ner dig och hitta en lösning” – och barnen blir snabbt sams.

Text och foto: Sofia Eriksson