Hej föreningar och cirklar!

Vi hälsar varmt välkomna till tre nya kollegor som förstärker Medborgarskolan Mälardalen och påminner om nya tjänsten e-tjänsten

Projekt, föreningssamarbeten, musik och mycket mer. Gustav Lithammer, verksamhetsansvarig och Marie Kim Lindström, verksamhetschef och resterande organisation får nu förstärkning av Bashar Zaraa, Malin Byman och Roxana Summers. Samtliga nyrekryteringar kommer jobba som verksamhetsansvariga och vara kontakten till föreningar, samarbeten och projektet Fritidsakademin, med mera.

Bashar Zaraa bor i Eskilstuna och kommer senast från Eskilstunas kommun där han jobbade som kommunsvägledare utvecklare. Han har även varit advokat samt jobbat som volontär på Röda halvmånen i Syrien och för Röda Korset i Sverige.

- Jag kommer jobba med Folkbildning, frågor som rör samhällsutveckling, integration, studiecirklar, föreningsliv, samverkan och kulturfrågor. Jag kommer att jobba i hela region Mälardalen med placeringsort i Eskilstuna, berättar Bashar.

På kontoret i Eskilstuna kommer han ha Malin Byman som närmast kollega.

- Jag är Eskilstunabo sedan 20 år tillbaka, har tidigare jobbat på myndighet, kommunalt och senast på Rädda Barnen. Mitt arbete har alltid handlat om frågor som rör nyanlända ungdomar, arbetsmarknad och mänskliga rättigheter, berättar Malin och fortsätter:

- Mina hjärtefrågor är integration och jämställdhet.

Roxana Summers kommer ursprungligen från El Salvador men har bott större delen av sitt liv i England. Kunskap och utbildning ligger henne varmt om hjärtat.

- Som ättling från en lång rad lärare (mina föräldrar och deras föräldrar före dem) värdesätter jag vikten av lärande, utbildning och utbildning i alla dess former. Speciellt folkutbildning som vi är så lyckligt lottade att ha tillgång till i Sverige, säger Roxana.

Det är inte bara förändringar gällande organisationen utan även i verksamhetsrapportering för samtliga föreningar och cirklar. Från och med år 2022 ska all verksamhet rapporteras digitalt. Folkbildningsrådet, som fördelar statsbidraget till studieförbunden, har beslutat att från och med 2022 ska all närvaroregistrering rapporteras digitalt. Om du inte har BankID måste du höra av dig till din kontaktperson på Medborgarskolan.

Från e-lista till e-tjänst. Vad är skillnad mellan e-listan och e-tjänsten?

Det är ett helt nytt utseende och syftet är att underlätta för dig som registrerar närvaron digitalt. Oavsett om du använder e-tjänsten i din mobil, platta eller via dator så kommer du att se förbättringarna. Du använder ditt Bank-ID för att signera istället för smskod.

Hur går man över till nya e-tjänsten?

Du kan med fördel redan idag gå över till den nya e-tjänsten. Om du har pågående kurser så når du dem via etjanst.medborgarskolan.se. Inloggning och lösenord är samma som du har i e-listan. OBS! Du kan inte använda Internet explorer som webbläsare.

Inne i e-tjänsten finns både manualer och filmer till din hjälp. Dessa är framtagna av Studieförbunden i samverkan och är gemensamma för alla studieförbund som använder e-tjänsten. Detta innebär att det kan visas funktioner som Medborgarskolan inte använder.

Vi hälsar Bashar, Malin och Roxana välkomna till Medborgarskolan!
- Varmt välkommen till oss för frågor gällande fortsatt samarbete och e-tjänsten, hälsar dem.

Mail: malardalen@medborgarskolan.se