Kunskap och gemenskap på distans

”Social på distans” är ett av många koncept som Medborgarskolan startade när rekommendationerna om att hålla avstånd kom och Coronakrisen var ett faktum. Det är helt enkelt en studiecirkel på distans där deltagarna varje vecka ”ses” och för intressanta diskussioner.

Att Covid-19 skulle komma under våren och vända upp och ner på hur vi annars brukar umgås, var det ingen som visste i början av året. Medborgarskolan beslutade sig snabbt för att vara kreativa tillsammans och ställa om, inte ställa in.

Pensionär och cirkelledare

Birgitta Rydberg är cirkelledare för konceptet Social på distans. Hon är 79 år, bor i Uppsala och har ett långt yrkesliv som lärare och kursledare bakom sig.

- Som yrkesaktiv bodde jag i Småland och där var jag kursledare på Medborgarskolan i spanska och engelska. Som pensionär är jag cirkelledare i engelsk litteratur och praktisk filosofi, ett ämne som alltid intresserat mig, berättar hon.

Nappade på erbjudande

På grund av smittspridningen gick det inte längre att ses fysiskt i studiecirklarna. Birgitta var en av flera som nappade på Medborgarskolans erbjudande om att starta en cirkel ”Social på distans”.

- Vi har haft en digital träff och tyckte det var roligt och givande. Vi pratade bland annat om vad den sociala distanseringen har inneburit för oss och tipsade varandra om aktiviteter. Nästa gång ska vi prata om vad naturen betyder för oss, berättar Birgitta.

Ny erfarenhet

Medborgarskolan hjälper till med diskussionsunderlag och annat material att utgå ifrån, något som uppskattas av cirkeldeltagarna.

- Vi tycker att materialet vi fått från Medborgarskolan är bra och det inspirerar oss även till utvikningar i ämnet. Jag var lite fundersam över att leda en cirkel i ett nytt och okänt ämne men det är bara roligt och givande. Jag uppmanar alla som är intresserade att gå med i en cirkel och prova Social på distans, det är både roligt och intressant, avslutar Birgitta.

Anmäl dig till Social på distans

Nästa Social på distans startar 31 augusti. Anmäl dig här.