Mat och dryck

Erik Brännström, mer känd som den Vilda Kocken, leder kurser inom caveman cooking

Erik är ett känt ansikte för många, dels genom sin återkommande medverkan i TV-rutan, dels som författare till ett flertal kokböcker och nu senast som en av kockarna för det nya matlagningsprogrammet Vilda Kockar på SVT.

En snabb googling på Erik ger en bild av en nyfiken kock som jobbat sig runt om i världen. Efter gymnasiet styrde han kosan mot Göteborg för kockstudier och jobb hos den legendariske köksmästaren Crister Svantesson. Därefter fortsatte matäventyret i Europa. På Wilton, Englands äldsta restaurang, har han bland annat lagat mat till tidigare premiärministern Margret Thatcher och drottning Elisabeth.

Kockkunskaperna har tagit honom till Kanada, Sri Lanka, Kenya och runt Medelhavet. Mellan varje matäventyr har Erik återvänt till den norrländska matarvet och hämtat ny energi.

- Mitt matlagningsintresse tog fart i mormors lilla kök. Redan som fyraåring fick jag vara med och laga mat. Safta, sylta, röka, jäsa och att framför allt ta vara på vad naturen kan ge. Vid 7- årsåldern började jag laga mat åt mina föräldrar: grytor, lövbiff, hasselbackspotatis, bearnaisesås. Jag uppmuntrades alltid av mina föräldrar, oavsett vad som serverades.

Det kunde gå ganska vilt till i köket. Smeknamnet Vilda Kocken fick Erik redan som barn. Han hämtade inspiration från den vilda naturen. Erik har alltid haft ett vilt och kreativt förhållningssätt till matlagning. Det får inte bli för pretentiöst.

Lär dig konsten att laga mat direkt på glöden

Sedan fyra år tillbaka håller Erik kurser i cavemen cooking på Medborgarskolan. Cavemen cooking handlar om att tillaga maten direkt på glöden, precis som på stenåldern.

- På mina kurser vill jag förmedla matglädje. Ge nya smakupplevelser, inspirera deltagarna till att våga sig fram på egen hand. Jag hoppas kunna skapa en nyfikenhet kring matlagning, att man ska våga vara lite vild och inte rädd för att misslyckas.

”Erik är en fantastisk instruktör och bra på att förklara tekniken bakom caveman cooking. Man kände sig som en vilde där man satt åt grillat direkt med händerna framför elden. I min vildaste fantasi hade jag inte kunnat föreställa mig att kött och framför allt spetskål som slängdes rakt in i glöden skulle smaka så vansinnigt gott!”

Carina Burvall, egen företagare och tidigare kursdeltagare på caveman cooking.

Caveman-kursen som ett sätt att varva ner

Vilken roll tror du att matlagning och matupplevelser spelar för vårt välbefinnande och hälsa?

- Cavemankursen är mycket mer än bara matlagning. Det är ett sätt att varva ner, låta saker ta tid och närma sig naturen på ett meditativt sätt, avslutar Erik på sitt lugna norrländska sätt.

Caveman cooking handlar om:

• En teknik för matlagning som innebär att man lagar mat på samma sätt som människor gjorde för tusentals år sedan.
  • I stället för moderna köksredskap använder man sig av vad som finns i naturen, som stenar, pinnar och leror.
  • Maten tillagas över öppen eld eller glöd, och det är viktigt att ha bra kontroll över temperaturen för att maten ska bli tillagad på rätt sätt.
  • Att ta vara på det som finns runt omkring oss och att laga mat på ett mer naturligt sätt.
  • Att laga mat på detta sätt är också en upplevelse i sig själv och kan vara en rolig och utmanande aktivitet för den som är intresserad av matlagning och natur.

Se mer av Erik i matlagningsprogrammet Vilda Kockar på SVT.

Vill du gå en kurs med Erik? Kolla in vårt kursutbud inom mat & dryck