Mat och dryck

Hemlösa lär sig laga mat tillsammans med kocken Raymond Hanna

Varje dag, varje vecka, varje år tar vi inom Medborgarskolan samhällsansvar genom att skapa verksamhet och aktiviteter för de grupper i samhället som är utsatta och har det svårt.

Vi på Medborgarskolan i Västervik är stolta över vårt samarbete med vår lokala kock Raymond Hanna. Raymond har en lång och omfattande erfarenhet inom hotell- och restaurangbranschen och brinner verkligen för matlagning. Han strävar konstant efter att hitta kreativa sätt att utveckla sättet vi lagar mat på, och är mycket angelägen om att dela med sig av sina kunskaper med andra.

Det är personligen väldigt viktigt för Raymond att ge tillbaka till samhället och han har för tillfället ett flertal projekt där han, genom matlagning, stöttar särskilt utsatta grupper på olika sätt. I samarbete med oss har Raymond under våren koordinerat sammankomster där personer i hemlöshet bjudits in att träffas och för att gemensamt laga mat. Målet med träffarna har varit att lära sig laga olika rätter, samtidigt som det bidragit till ett socialt sammanhang att längta till för deltagarna.

Sammankomsterna har blivit en slags fristad för deltagarna, där man under några timmar kopplar bort vardagen för att i stället agera kock tillsammans med andra med matlagning i fokus. Det är prestigelösa sammankomster där alla, oavsett nivå, utbyter kunskap. Under våren låg fokus på balansering av smaker, grundläggande tekniker inom matlagning samt kunskap om ett antal råvaror. Något som kommer att utvecklas under höstens sammankomster.

Vi vill rikta ett stort tack till Raymond för sitt enorma engagemang och angelägenhet om att vilja hjälpa de som behöver det mest.