Ekonomi och samhälle

Fantastiska, uppskattade funkisaktiviteter

Hos Medborgarskolan i Linköping är de så kallade “funkis-aktiviteterna” en stående punkt på programmet. Det är många aktiviteter som riktar sig till personer med olika typer av funktionsvariationer – och som är anpassade efter gruppens förmågor.

Det kan handla om allt från att skapa konst till maskeradfester, funkisdisco eller besök på utställningar m.m. Aktiviteterna är så gott som alltid kostnadsfria för deltagarna och uppskattas mycket av de som är med.

Ida Gunnarsson i Linköping är en återkommande besökare på våra funkisaktiviteter och hon tycker att de är fantastiska.

- Det är så bra att de ofta ligger på helgerna, säger Ida. Då finns det inte så mycket annat för oss att göra. Det roligaste tycker jag är att jag får testa olika aktiviteter som jag aldrig hade gjort annars, som att prova på boxning.

- Några av mina favoriter har varit teaterföreställningar, påskpyssel och när Fenomenmagasinet var på besök med experiment och udda djur som ormar, spindlar och skorpioner, säger Ida.

Hon är också glad att aktiviteterna är avgiftsfria eller har en låg kostnad då de som går på daglig verksamhet, som Ida gör hos Glädjekällan i Linköping, ofta inte har så god ekonomi.

Ida Gunnarsson, deltagare

Ida Gunnarsson

Skönt att kunna vara spontan och delta på enstaka aktiviteter som passar

Ylva Sondelius har också deltagit på många aktiviteter och hennes assistenter upplever att de är roliga för henne. De tycker att konceptet är bra, med enskilda tillfällen inom olika ämnesområden, speciellt då Ylvas mående och sinnesstämning kan variera från dag till dag och hon alltid lever i nuet. Då är det skönt att kunna vara spontan och delta på enstaka aktiviteter som passar och inte behöva binda upp sig en hel termin.

Ylva Sondelius, på vårt teaterbesök hos Ung Scen Öst

På funkis-aktiviteterna ses vi med stor respekt och vänlighet

- Min son Vincent, 21 år, har nyligen börjat delta på aktiviteter passande för honom, som Medborgarskolan arrangerar, säger Johanna Salenius. Förr, under den tid då Vincent hade skola och fritids, hade jag som mamma varken ork eller lust att träffa andra i samma situation, så han stimulerades och hade sina vänner där. Utöver det så försökte vi göra aktiviteter själva under helgerna, men det var svårt, speciellt under vinterhalvåret då det som passade honom hade stängt. Det kunde bli teater, konsert och bio då och då, men det var bara med mig som förälder. Och det var inte alltid det fanns aktuella pjäser, musik eller filmer som passade honom (Vincent tycker bara om vissa kända karaktärer) eller så gick det inte för att lokalen ej passade för rullstol.

- Nu bor Vincent i en egen lägenhet och går på Medborgarskolans aktiviteter tillsammans med sina assistenter. Om jag, min man och Vincents syskon har möjlighet att följa med så gör vi det. Då kan vi också passa på att umgås allihop som familj. Även mor-och farföräldrar, morbröder och kusiner är varmt välkomna, när aktiviteten ger utrymme för det. Jag har upptäckt hur skönt det är att bolla idéer, att ge och få tips från andra assistenter, föräldrar och anhöriga. Vi pratar om allt från hur man anpassar en lägenhet på bästa sätt till var man kan köpa ett speciellt hjälpmedel, men framför allt det viktigaste är att se glädjen hos min son, menar Johanna.

Vi passar på att umgås allihop som familj. Även mor-och farföräldrar, morbröder och kusiner är varmt välkomna när aktiviteten ger utrymme för det.

Johanna Salenius

- På funkisaktiviteterna ses vi med stor respekt och vänlighet, alla känner att man duger som de är. Det ger en känsla av trygghet, gott självförtroende och stor lycka i en gemenskap. Du är inte ensam. Så viktigt det är att det finns aktiviteter som passar alla och att alla får informationen om vad som händer i ens stad.

- Vi har fått informationen från en av assistenterna som får utskick via mejl från Medborgarskolan. Vi har också kontakt med Samah Bahlo på Medborgarskolan, som delar info om Funkis-aktiviteterna på Facebook eller via sms. Det är viktigt att informationen finns där individer med funktionsvariation eller assistenter kan se den: på arbetsplatsen, på mejlen eller den dagliga verksamheten. Men det vore också bra något habiliteringen eller LSS kan nämna att det finns. För hur ska man annars veta att det existerar, tänker jag?

- Det som är så fantastiskt är att man är välkommen att ge idéer om vad som skulle kunna passa. Senast då vi var på det lyckade maskerad-discot så hade jag under tiden det planerades, tipsat om clownen Bill. ”Det är inga problem, vi kan hyra in honom till maskeraden” svarade Samah och som tur var så kunde Bill då också.

Det blev mycket skratt i publiken under den professionella showen. Bill såg vi för första gången när han uppträdde på yngsta sonens förskola och jag kom att tänka på att han verkligen skulle passa till den här målgruppen. Man får vara kreativ i sitt tänk angående aktiviteter.

- Medborgarskolans lokaler är bra, behöver jag gå ut och vila öronen från ljud så är det inget bekymmer. Det finns dessutom stora rum som passade för rullstol. Vi är så tacksamma för att Medborgarskolan finns och för deras engagemang. Vi ser fram emot många fler träffar framöver, så kul vi ska ha! Framför allt vill vi rikta ett stort tack till Samah.

/ Vincent och mamma Johanna, deltagare

Vincent Salenius (som Buzz Lightyear) vid Medborgarskolans funkismaskeradfest tillsammans med sin pappa.