Konst och hantverk

Silversmide i Uppsala - ”Jag får träffa nya vänner varje kurs”

Stefan Oliveskog är kursledare i silversmide på Ekeby Bruk i Uppsala. Han hjälper till att förverkliga deltagarnas smyckesdrömmar samtidigt som han med en smittande positivitet skapar sammanhang att längta till.

Stefan är 38 år gammal och utbildad guldsmed. Inspirationen till yrkesvalet var lite av en blixtförälskelse. Som sjuttonåring gick han förbi en smyckesbutik i Uppsala, kikade in och tänkte ”wow, det här vill jag också göra”. Sagt och gjort. Nu är det tjugo år sedan han började som guldsmed – och två år sedan han började lära ut sina kunskaper i silversmide på Medborgarskolan.

- Silversmide är fantastiskt kul och det sociala med att vara kursledare gör allt ännu bättre! Jag får träffa nya vänner varje kurs. Det bästa är när jag hamnar bredvid en före detta elev på ett galleri eller en marknad där de ställer ut sina verk, det känns fint att veta att man varit med och bidragit till att de upptäckt ett nytt intresse i livet, säger Stefan.

Han berättar att flera människor som går kurserna är stressade på grund av jobb eller livssituation, och märker att de hittar lugnet när de får ägna sig åt hantverk.

Stefan håller kurser i Medborgarskolans lokaler i Uppsala, belägna i anrika Ekeby bruk. Här samsas silversmide med keramikverkstaden, där Upsala-Ekeby AB i slutet av 1800-talet tillverkade porslin. I de ljusa lokalerna syns smycken, tekoppar och vaser som elever tillverkat och det är omöjligt att inte bli sugen på att skapa egna alster.

Gör egna smycken av gamla klockor

Stefan skapar självklart egna smycken också och brinner lite extra för steampunkstilen. Det är ett estetiskt uttryck som kombinerar sci-fi med inslag från industriella revolutionen, som till exempel ångmaskiner, maskindelar, kugghjul och mässing. I Stefans fall betyder det att han köper gamla klockor, som får helt nytt liv när han arbetar om dem till smycken. På Stefans instagram @steampunkjewelryandarts syns allt från ringar med gamla urverk till maffiga halsband – allt gjort i återanvänt material.

Men i kurserna i silversmide får deltagarna hjälp att lära sig grunderna och hitta sin egen personliga stil.

- Det viktigaste är att alla känner sig del av ett sammanhang. Jag tycker det är jätteviktigt att ställa frågor och få i gång ett samtal med deltagarna i mina kurser. Vad de brinner för, vad de har för idéer och vad som driver just dem. På så sätt hittar man sitt personliga uttryck, men man skapar också snabbt en gemenskap tillsammans med de andra deltagarna.