Konst och hantverk

Torka blommor och växter till julens dekorationer

Här får du lära dig hur du enkelt torkar apelsiner, kottar och blommor, som du sedan kan använda till julens hantverksprojekt och pyssel. Ett måste för DIY-älskaren! Vi tipsar också om kurser och event där du kan lära dig mer om olika hantverk – eller kanske upptäcka en helt ny hobby.

Torka apelsiner till julpyssel

Torkade apelsiner är inte bara vackra, de går att använda till massor av olika saker – blomsterarrangemang, till dekoration och i julens dryck eller desserter. Trä de torkade skivorna på ett fint snöre så har du en fin girlang!

Tips:

Att torka apelsinskivor i varmluftsugn är det allra enklaste, men om du inte har varmluftsugn kan du istället sätta en träslev i glipan på ugnsluckan så att den står lite på glänt. På så sätt släpps fukten ut från ugnen under torkningsprocessen.

Så här gör du:

Sätt ugnen på 50-100 grader. Skiva apelsinerna i tunna skivor, cirka 0,5 cm i tjocklek och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Sätt plåten i mitten av ugnen i cirka 4 timmar. Kolla till apelsinskivorna då och då så att de inte bränns. När fruktköttet inte längre är fuktigt är apelsinerna klara – var noga med att det är ordentligt torkade, annars finns risk att de möglar efter en tid.

pyssel-jul-apelsiner_medborgarskolan

Torka kottar till julpyssel

Plocka in nedfallna kottar från naturen. Även kottar som är slutna vecklar ut sig fint när du torkar dem i ugn. Torkade kottar passar fint i allt från julkransar och blomsterarrangemang, till dekoration i julgranen eller när du slår in paket.

Tips:

När kottarna svalnat kan du måla hela eller delar av dem i olika färger, använd till exempel hobbyfärg eller sprayfärg.

Så här gör du:

Sätt ugnen på 100-150 grader. Lägg kottarna på en plåt med bakplåtspapper och torka i mitten av ugnen i ca 30-60 minuter. Håll koll så att inte bränns och blir svarta. Låt svalna.

kottar-julpyssel_medborgarskolan

Torka blommor till julpyssel

Med torkade blommor kan du skapa en bukett som håller hela julen – eller varför inte en vacker bordsdekoration. Enskilda torkade blommor och blad kan du använda som dekor när du slår in paket.

Tips:

Torka blommor som inte börjat vissna ännu för att de ska bli så vackra som möjligt! Använd gärna blommor med hårdare stjälk, eftersom mjuka stjälkar har en tendens att ruttna. Komplettera dina torkade blommor med exempelvis kottar och torkade apelsinskvor.

Så här gör du:

Välj ut blommor och växter du vill torka. Ansa bort blad från blommorna. Häng upp dina blommor med blomhuvudet nedåt på ett snöre, på en torr och mörk plats. Sprid ut blommorna lite när hänger upp dem, istället för att hänga upp en hel bukett. Då undviker du att blommorna blir ihoptryckta. Sen är det bara att vänta – det tar cirka två veckor innan blommorna har torkat färdigt.

Blommor och växter som passar bra att torka till jul är till exempel:

• Blommor med hårda stjälkar som rosor, hortensia, risp och pärleterneller
  • Olika sorters gräs, ax och fröställningar
  • Gröna blad som eukalyptus
  • Kvistar från silvergran eller mjuk en

torkade-blommor-florist-julpyssel_medborgarskolan

Upptäck fler kreativa kurser hos Medborgarskolan

Läs vidare om "Konst och hantverk"
man och kvinna som håller  skapar i lera

Konst och hantverk

Inom konst och hantverk finns så många spännande tekniker. Vill du gå en kurs i akvarell, keramik eller kanske möbeltapetsering? Du kan också gå en slöjdkurs, lära dig att sy eller börja skapa med nya material.

Läs vidare om "Florist"
Populära floristkurser på Medborgarskolan.

Floristkurser

Gå en floristkurs! Få floristens bästa tips på våra floristkurser. Vi har floristkurser på olika nivåer och med olika inriktning.

Läs vidare om "Bakning och sötsaker"

Bakning och sötsaker

Lär dig baka eller gå en utbildning till konditor. Visst är det kul att baka och göra sötsaker? Gå en kurs i bakning eller rentav en diplomutbildning till konditor! Vi har kurser med olika inriktning.