Låt fantasin flöda med mosaik

På ett äldreboende i Björksätra, bjöds boenden in till en kreativ och rolig studiecirkel där de får lära sig att göra egen mosaik, under ledning av en konstpedagog från Medborgarskolan. Samarbetet mellan Kavat Vård och Medborgarskolan är uppskattat av både personal och deltagarna.

Det är en kall och grå senhöst, men inne på äldreboendet Kavat Vård Björksätra, händer det mycket. Nu börjar man tända ljus och bjuda på roliga aktiviteter som förgyller vardagen för de boende.

Carina Olsson är konstpedagog på Medborgarskolan och har med sig en stor väska fylld med färgade bitar av gammalt porslin och glasbitar, klipptång och annat material som behövs för att skapa egen mosaik.

–Alla har väl gammalt porslin i skåpen som man slänger, men nu ska vi återbruka material genom att krossa det, förklarar hon.

Carina leder en studiecirkel där hon kommer att lära boende att tillverka egen mosaik och skapa egna konstverk.
På balkongen hör man någon banka med en hammare. Det är Johnnie som skapar egen mosaik genom att krossa gammalt porslin.

20211027_Johek_ansluten.jpg

–När Carina eller någon annan från Medborgarskolan besöker oss så blir det ett najs break; så att tankarna far i väg till något annat än bara mediciner och blöjbyten. Alla vi som kan ha hjärnan och kroppen någorlunda tycker det här är väldigt trevligt, förklarar han.

På grund av pandemins restriktioner lades aktiviteterna på is, men nu rullar det på igen och Carina märker hur boenden har saknat mötet och gemenskapen under studiecirklarna.

– Det känns som ett otroligt bra initiativ och jätteroligt för oss som ledare och också nu när pandemin är över. Vi närmar oss juletid och det känns extra fint att vara här för att skapa gemenskap, värme, och att vi alla gör någonting och att man känner sig sedd och behövd och dagen känns meningsfull, säger Carina.

20211027_mosaik_ansluten.jpg

Uppskattade aktiviteter och samarbete

Medborgarskolan samarbetar med Kavat Vård som driver tio äldreboenden i Stockholm och Norrtälje. Syftet med samarbetet är att ge människorna på äldreboenden möjligheter att fortsätta utvecklas i ett livslångt lärande.

20211027_gunjor_ansluten.jpg

– Läraren är trevlig, gullig och rar. Det är trevligt när de kommer från Medborgarskolan. Det är roligt att hålla på med färg och sånt, och måla! Inte, för jag är någon duktig målare… Men jag tycker om sånt, säger Gunvor Jörgensen boende, Kavat Vård Björksätra.

Medborgarskolan bidrar med material och aktiviteten leds av en kunnig och professionell pedagog.

– Det blir så trevligt när Medborgarskolan kommer till oss. Boenden blir så glada, och man ser hur deras ansikten lyser upp när de ser färger och låter fantasin flöda, säger Jenny Nyberg, personal, Kavat Vård Björksätra.

Studiecirkeln avrundas med att alla tar en paus och sitter tillsammans för att fika.

–Jag tycker att samarbetet med Medborgarskolan ha varit väldigt bra. Vi har haft olika cirklar och våra boende uppskattar mycket hantverk, att jobba med händerna och musik. Det är ett lyft i vardagen, förklarar verksamhetschefen på Kavat Vård Björksätra, Giovanna Zumaeta.

20211027_fika_ansluten.jpg

Välkommen in i värmen

Läs vidare om "Välkommen in i värmen"
Välkommen in i värmen

Upptäck julen hos Medborgarskolan. Se vinterns kurser, möt våra kursledare och köp presentkort på kunskap i julklapp.

Läs vidare om "Studiecirklar och samarbeten"
En grupp elever visar upp sina konstverk

Studiecirklar och samarbeten

Vill du starta en studiecirkel, göra ett kulturprogram eller samarbeta med oss på annat sätt? Våra samarbeten med föreningar och grupper är en grundsten i Medborgarskolans verksamhet. Gör intresse till kunskap tillsammans med oss!