Konst och hantverk

Så kan virkandet ge tröst för sjuka barn

Kreativt hantverk och socialt arbete som hjälper sjuka barn – det är vad organisationen Tröstemöss sysslar med i sin studiecirkel på Medborgarskolan i Stockholm.

Från Trelleborg till Kiruna

En virknål och lite garn är allt som behövs för att göra ett ledset barn lite gladare. Det har Anna-Lena tillsammans med sina vänner på föreningen Tröstemöss kommit på.

Tröstemöss är en ideell organisation som startade i Danmark 2017 av Maj Richter Pedersen. Den svenska organisationen bildades på Facebook 2019 av Mette Martensen Kjelgaard som tog med sig idén från Danmark

– Vi virkar, stickar och syr Tröstemöss som sedan skänks till barnsjukhusen i Sverige. Tröstemöss delas ut till barn som behöver lite extra stöd och tröst före eller under en undersökning eller behandling, berättar Anna-Lena.

Idag finns Tröstemöss och deras engagemang på 53 olika sjukhus från Trelleborg till Kiruna. Engagemanget bygger på glädje till hantverket och viljan att hjälpa barnen.

– Vi som gör Tröstemössen känner en tillfredsställelse och mening över att kunna hjälpa sjuka barn. Det ger oss lika mycket glädje kan man säga samtidigt som även sjukhuspersonalens arbete underlättas. Efterfrågan på Tröstemöss blir större från sjukvården och det behövs alltid fler medlemmar som kan bidra med att virka, sticka eller sy.

"Det är en härlig gemenskap att kunna träffas"

Genom Medborgarskolan Stockholm fick Anna-Lena och hennes virkande vänner hjälp med lokal och marknadsföring.

– Jag kontaktade  Medborgarskolan då vi behövde hjälp med en träfflokal centralt i Stockholm där vi kunde träffas och virka/sticka Tröstemöss tillsammans. Det är en härlig gemenskap att kunna träffas på det sättet, utbyta tips och dela med oss av erfarenhet. Sen har vi fått fantastisk hjälp av Medborgarskolan genom exempelvis produktion av instruktionsvideos och material till sociala medier.

Planerna framåt är att utöka verksamheten och sprida fler tröstemöss till Sveriges sjukhus.

– Vi vill fortsätta att sprida våra tröstemöss till flera sjukhus och värva fler "virkentusiaster" till vår organisation. Alla är välkomna att delta i vår studiecirkel på Medborgarskolan som är helt gratis.