"Mer punk och högre kvinnodensitet på scen åt folket"

SodaKill är ett av de band som den 15 september kommer stå på scenen när årets upplaga av Amplified Equally fest arrangeras. Sodapunk beskriver de sin musik mixat med surfpunk, doom, glam och pop.

Den ultimata kombinationen av personer

SodaKill består av My på bas och coola solbrillor, Beatrice med den fetaste elgitarren, Astrid på trumset och flera headbangs och Julia på elgitarr med riviga stämband och grimaser.

Bandet bildades under pandemin när alla synkroniserat stod bandlösa av olika anledningar.

– Jag och My kände varandra sedan 2018 och var initiativtagarna till att bandet faktiskt uppstod. Jag fick tag i Astrid som tidigare trummat för det numera pensionerade bandet Heavy Tiger och sådde trummisfröt i hennes hjärna. Och när vi skulle hitta en gitarrist var det Astrid som kontaktade Beatrice som länge suktat efter ett band att spela i. Det visade sig bli den ultimata kombinationen av personer i alla möjliga olika bemärkelser, berättar Julia.

Punken som ledstjärna

Deras musik beskriver de som en mix av olika genres med punken som ledstjärna.

– Vi kallar den sodapunk. Men våra hjärtan vilar i olika genres, vilket skapar den harmoniska mixen av surfpunk, doom, glam och pop, säger Astrid.

Kontakten med Medborgarskolan och Amplified var tack vare tjejernas kontakt med Tess De La Cour som arbetar som musikansvarig för Amplified.

– Julia har spelat med sitt tidigare band på Amplified Equally fest 2019 och hade då en musikcirkel hos Medborgarskolan med Tess som handledare. Astrid känner också Tess sedan innan så det var naturligt att starta upp en ny cirkeln med henne igen, säger My.

Glädjen och galenskapen

Inför Amplified Equally fest ser tjejerna fram emot helheten av vad festivalen är och jobbar för att påverka.

– Vi ser fram emot energin, stämningen, glädjen och galenskapen och vill ha mer punk och högre kvinnodensitet på scen åt folket!

Tjejerna planerar ett singelsläpp inom kort men har redan tillräckligt musik lagrad för två album.

– En singel kommer innan året är slut och ett album kort därpå. Vi älskar att skriva nya låtar, det går nästan lite för fort för att hinna med, så album två kommer också snart. Vi kommer ge oss ut utanför Sverige och Nordens gränser på turnéer och festivaler och sedan planerar vi för album nummer tre.