Skrivarkurs för fantasyfans

Älskar du monster och magi och drömmer om att lära dig mer om fantasy, skräck och sci-fi? Kanske till och med skriva en egen berättelse? Gå då en kurs på Medborgarskolan i Halmstad!

Text SOFIA ERIKSSON

Malin Svensson

Den sjunde september börjar kursen för dig som har hjärnan eller byrålådan full med bokidéer. Den handlar om fantastik, den litterära genre som innehåller skräck, fantasy och sci-fi. Här finner du världarna bortom verklighetens tid och rum, där andra regler gäller och övernaturligheten är fullt naturlig. Ledare för kursen är skrivpedagogen och fantastikfantasten Malin Svensson.

– Jag upptäckte fantasy i de tidiga tonåren och har varit fast sedan dess. Jag känner mig friare i den typ av litteratur där man kan tänja på verklighetens gränser och där det kan dyka upp sånt som inte finns annars. Det är både spännande och glädjefyllt, säger hon.

Kursen består av sex torsdagskvällar då en liten grupp träffas i Medborgarskolans lokaler i Halmstad. Malin hoppas på stort engagemang och en vilja att nörda ned sig i fantastikens världar.

– Vi kommer att fokusera på praktiskt skrivande och utforska fantastikbegreppet tillsammans. Det blir olika skrivövningar, och deltagarna får läsa varandras texter och ge respons på dem. Jag anpassar kursen efter deltagarna, så det kan hända att vi pratar om vägen till att ge ut en egen bok också, säger hon.

För det vet Malin Svensson en hel del om. Nästa vår kommer hennes debutroman Brinna för dig ut. Det är en fantasyroman för unga – och även vuxna förstås – som utspelar sig i en fiktiv svensk landsbygdsort och handlar om en tjej som upptäcker att himmel och helvete finns på riktigt. Så parallellt med kursverksamheten på Medborgarskolan håller Malin på att redigera och finslipa på sitt manus.

På Medborgarskolan i Halmstad har verksamhetsansvarig Andreas Strömqvist märkt att trycket på skrivarkurser generellt är stort.

– Jag tror att många vill bli bättre på att skriva, men att man kanske inte har modet, eller för den delen möjligheten att utvecklas på egen hand. Då är en skrivarkurs hos oss en väldigt bra lösning. Alla är välkomna oavsett nivå och bakgrund; det räcker med att ha ett intresse, säger han.

Förutom fantastikkursen erbjuder Medborgarskolan i Halmstad även en grundkurs i kreativt skrivande med Malin Svensson. Då ses man en helg och arbetar intensivt både lördag och söndag.

– Vi hoppas att kurserna ska bli uppskattade! I så fall kan det bli fler skrivarkurser framöver, säger Andreas Strömqvist.

Vill du njuta och inspireras av bra och spännande fantasyböcker? Här är tre tips från Malin Svensson:

Under svart himmel, Christina Öhman (skräck)
En vampyrs bekännelse, Anne Rice (fantasy)
Stad av skuggor, Cassandra Clare (fantasy)