Konst och hantverk

Stickning är avkoppling

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget men trenden att sticka tog ordentlig fart redan vid pandemins början enligt Camilla. Behovet av att skapa med händerna blev populärare och efterfrågan på stickkurser ökade. Camilla är kursledare på Medborgarskolan Stockholm och undervisar i stickning.

Camilla började sticka i ung ålder tillsammans med sin mormor. Att just stickning blev årets julklapp kom inte som en överraskning.

– Stickning har varit väldigt populärt under de senaste åren men i samband med världsläget, konjunkturen och det ökade elpriset tror jag folk går back to basics. Det handgjorda symboliserar värme, trygghet och omtanke, något vi alla behöver i dessa tider.

För många är stickning en avkopplande aktivitet där man kan välja svårighetsgrad själv. Men själv stickar hon liksidiga flätor och menar på att genom att utgå från de enklare grundteknikerna har man en bra bas för att med tiden avancera. Grundtekniken är att:

1. Lägga upp maskor
2. Sticka Räta maskor
3. Sticka Aviga maskor

Alla kan lära sig att sticka, för vissa tar det längre tid än andra men har man bara tålamod att bemästra grunden så går det till sist. Jag tror mycket handlar om att intresset måste finnas. En observation jag gjort på många av mina kurser är att det lilla som man lär sig i grundskolan om stickning, gör mer nytta än man tror i vuxen ålder. Det sätter sig i arbetsminnet om man bara får prova på det några gånger igen.

Att ägna sig åt ämnen och bedriva kurser med likasinnade människor som delar samma intresse är det bästa med att vara cirkelledare, berättar Camilla.

Jag avslutar med att fråga vad Camilla stickar på just nu.

– Jag håller på med liksidiga flätor för tillfället och det ska bli en halsduk.

Skaparlusten kom tillbaka

Kursdeltagaren Greta In De Betou var snabb med att anmäla sig till Camillas stickkurs på Medborgarskolan. Suget efter att jobba med händerna och lära sig något kreativt var motivationen.

–När jag gick i skolan stickade jag ett par lovikkavantar men de hade ett par hål i sig när de till slut blev klara, skrattar Greta. Sedan dess har jag inte stickat men så kom skaparlusten tillbaka och efter en googling hittade jag stickkursen på Medborgarskolan.

Det roligaste med stickningen är enligt Greta processen att se hur arbetet växer och att lyckas skapa något som man själv kan använda. Medan det svåraste är att se och veta när man gör fel.

– Under kursen i stickning gick Camilla igenom grunderna. Det gjorde att man efteråt kunde gå hem och fortsätta öva och sedan anmäla sig till en fortsättningskurs för att på så vis avancera. Jag kommer definitivt fortsätta, det var så himla trevligt och pedagogiskt.