Karlskrona
Ledare
Boris Höjer
1 200 kr

Lär dig rätt hantering och ha en välfungerande båtradio. Båtradio/VHF är båtägarens livlina till land. Short Range Certificate (SRC) heter det intyg som krävs för att få använda din båtradio/VHF.

Med din båtradio/VHF når du kustradiostationerna och kan kopplas in på telefonnätet. Med båtradio/VHF ombord kan man alltid få kontakt med omvärlden; kolla vädret, få läkarkonsultation, boka hamnplats mm. Dessutom når du alla närliggande fartyg, sjöräddningen, kustbevakningen, lotsar och handelsfartyg. Har du endast en mobil på sjön så når du en enda motstation.

Kurs i båtradio/SRC är både för privat bruk men även en yrkesutbildning för yrkesmässig trafik.

Innehåll

• Bestämmelser för innehav och användning av utrustningen
  • VHF-nätet; uppbyggnad och funktion
  • VHF-apparaten; funktioner, handhavande och installation
  • Utsändningar från Stockholm Radio och MSI Sweden
  • Anrop; anropsteknik och kanalval
  • Nödanrop
  • Internationella bokstaveringsalfabetet

Kursen lär dig allt vad du behöver för att avlägga ett prov för ett SRC-intyg/VHF-certifikat.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Upplägg

Vi träffas vid tre tillfällen och det blir ytterligare ett tillfälle för prov veckan. Du gör även ett praktiskt prov hemifrån vid dator.

Examination

Kursen avslutas med en uppskrivning av en från NFB (Nämnden för båtlivsutbildning) godkänd examinator. Denna sker från i höst digitalt och du behöver därför ta med en egen enhet (platta, laptop eller mobil) för detta. Datum för examinationen får du av ledaren en bit in i kursen. Före teoritillfället gör du ett praktiska provet hemma. Kostnad för examinationen tillkommer med 625 kr.

Kursmaterial

För att du ska få den bästa starten på kursen ber vi dig köpa nedanstående och ha med till kursstart:

VHF till sjöss bok av Nina Nordström

Går att beställa via www.bryggboden.se
Information om kursmaterial att inhandla står i kallelsen till kursen.

Ofta finns lånematerial att använda för dig som anmäler dig nära inpå kursstart.

Kursledare

Boris Höjer, 66 år, från Byxelkrok på Öland. Han har varit marinofficer i 45 år och utbildat i navigation i stort sett under hela sitt yrkesverksamma liv.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Rabatter

Många försäkringsbolag ger rabatt på båtförsäkringen om du har Förarintyg för båt. Har du båten försäkrad hos Svenska Sjö erbjuds du 20% rabatt på försäkringen hos dem när du har tagit förarintyget genom oss.

Bra att veta

• Medborgarskolan har en stor sjölivsverksamhet - kurser sätts in under hela terminen och vi har flera nivåer.
  • Det går utmärkt att delbetala kursen - ange detta vid anmälan.
  • Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart. Länk till Allmänna villkor
  • Har du din båt försäkrad hos Svenska Sjö får 10% rabatt på kursavgiften. Uppge ditt medlemsnummer/försäkringsnummer vid anmälan.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Karlskrona verksamhetslokal

Ronnebygatan 22, Karlskrona