Karlskrona
Ledare
Boris Höjer
2 150 kr

Här lär du dig allt teoretiskt om navigering inomskärs.

Innehåll

Under den här kursen lär du dig allt teoretiskt om navigering inomskärs. Hur fyrar, sjömärken, skyltar och signaler ser ut och fungerar. Alla gällande väjningsregler, hur du tyder ett sjökort, mäter distans och tar ut kompasskurser. Vi studerar båtens säkerhet, utrustning och enkel hantering av olika båtars manöverförmåga. Vi räknar på missvisning och deviation, longitud och latitud och allt man behöver veta för att köra båt (upp till 12 m x 4 m inomskärs i dagsljus).

Upplägg

• 10 sammankomster, 1 ggr/vecka
  • Praktikkvällar ingår i kursen
  • Kursmaterial ingår ej i kursavgiften

Kursmaterial finns att beställa på www.bryggboden.se

Under Medborgarskolan finns särskilt kursmaterial för Karlskrona. Ni kan även ringa till Morgan Fredberg på Bryggboden, 0702-424,092, och beställa direkt. (Materialet tas med till första kurstillfället.)

Förkunskaper

Ingen förkunskap krävs

Examination

Prov i Förarintyg utförs av examinator, utsedd av NFB (nämnden för båtlivsutbildning) mot avgift: 625:- som betalas direkt till examinatorn.

Kursledare

Boris Höjer, 66 år, från Byxelkrok på Öland. Han har varit marinofficer i 45 år och utbildat i navigation i stort sett under hela sitt yrkesverksamma liv.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Bra att veta

• För att kurs startar krävs 5 st anmälningar, max 10 personer
  • Med kallelsen följer ett inbetalningskort för kursavgiften
  • Läs mer om våra allmänna villkor

Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Har du din båt försäkrad hos Svenska Sjö får 10% rabatt på kursavgiften. Uppge ditt medlemsnummer/försäkringsnummer vid anmälan.

Länk till Allmänna villkor

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Karlskrona verksamhetslokal

Ronnebygatan 22, Karlskrona