Örebro
Ledare
Ola Isedal
5 550 kr

I denna kurs i jägarexamen får du lära dig den grundläggande teoretiska kompetensen som är en del i att klara av slutproven i kursen. Kunskaper om viltet, jakten och vapnet ger dig de bästa förutsättningar för att bli en ansvarsfull jägare.

På våra kurser i jägarexamen får du lära dig de grundläggande teoretiska och praktiska delarna som behövs för att bli en säker och ansvarsfull jägare. Under kursens gång får du den teoretiska kompetensen och praktiska träningen du behöver för att ta jägarexamen. Du får också möjlighet att träffa andra kursdeltagare och utbyta erfarenheter. Utöver kurstillfällena kan det vara bra att öva enskilt på de olika momenten.

De teoretiska delarna i just denna kurs handlar bland annat om:

• Jakten och olika metoder
  • Viltkunskap
  • Vapenkännedom
  • Jaktlagstiftningen
  • Jägarens ansvar och rättigheter

För att klara det teoretiska provet rekommenderas starkt  självstudier mellan sammankomsterna.

Innehåll
Kursen ger dig de grundkunskaper som behövs inför slutproven i Jägarexamen, som är obligatorisk för nya jägare som är förutsättning för att få vapenlicens och ger en bra grund att bli en ansvarstagande jägare. Många markägare och flertalet jaktlag ställer dessutom krav på sina arrendatorer och medlemmar att de har examen för att få jaga i markerna.

Upplägg
Kursen hålls en gång i veckan på torsdagar för teori 19:00 - 21:15.
Teorin sker hösten 2024 - under 9st tillfällen
SkyttedelenVåren 2025 - ca 3-5 st tillfällen

Det kan hända att vi varvar lokalen på Paviljongen på Örebro Jaktskytteklubb och våra lokaler på Medborgarskolan i Örebro.Ni får då info av er kursledare om detta.

Skjuttillfällen
Vi ses på skjutbanan under våren 2025, efter teorin. Vid ca 3-5 skjuttillfällen.  Dessa ingår i denna kurs.
Vi går då igenom 22 kaliber, 6,5x55 kaliber, hagelskytte och älgskjutning.
Tillfällen bestäms löpande med kursledaren beroende på när skjutbanan har plats.
Men det är viktigt att kunna deltaga de tillfällen som kommer att erbh´judas för dessa praktiska moment , då banan öppnar särskilt för oss, samt att den är fullbokad.

I övrigt får man övningsskjuta onsdagar och lördagar på eget initiativ för att öva det man behöver.
(självkostnadspris, löser ni ett medlemskort på Örebro jaktskytteklubb ÖJSK så blir det billigare)
Öppettider för övningsskjutning ca april-juni, augusti sept):
Lördagar 9-13
Onsdagar 17-21Om du har fler funderingar är du alltid välkommen att kontakta dem på www.orebrojaktskytteklubb.se

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Du rekommenderas att lägga ned tid mellan kurstillfällena för att kunna klara provet och då detta är en kurs som innebär många lagar och säkerhetsrisker som är viktigt att kunna, både för din och andras skull.

Kursledare
Ola Isedal brinner för skog och jakt. Han har gott om erfarenhet inom olika områden av jakt, han har hållt kurser i jägarexamen under flertal år samt har goda kontakter inom jakt.
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Kostnad för kurslitteratur banavguft och praktiska moment tillkommer.
Du beställer själv boken: Din väg till Jägarexamen  Ta med boken till första tillfället.

Vi rekommenderar även att du använder dig av: Jaktresan (köpes på prenumeration själv)

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får rabatter och förmåner hos flera av våra partners Förmåner och rabatter

Bra att veta
Kursen ger behörighet för Jägarexamen vid godkändaprov.
Kostnad för det digitala provet (teori) betalas direkt till ledaren eller provledaren på plats.
Skytteprovet bokas själv efter att du klarat teoriprovet på ÖJSK Örebro jaktskytteklubb  och betalas av dig som deltagare.
Provagifter beräknas till ca 1500kr.
Kostnad för banavgift ca 4 ggr á 100kr tillkommer vid skyttepraktiken med Ola samt avgift för din ammuniton.
Detta betalas på plats på banan.
Eventuella omprov bekostas av kursdeltagare.

Vi reserverar oss för prisändringar.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka två veckor före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro