Göteborg
26 Okt 2024
Lör, Sön
Nikolas Nilsson

I denna helgkurs får du lära dig akvarellens speciella uttrycksmöjligheter - att få fram lyskraften, genomskinligheten och att träna penselteknik.

Innehåll
Ordet akvarell har sitt ursprung i latinets aqua (vatten) och är det medium som färgpigmenten löses i vid akvarellmålning. Övningar med färg, form, ljus och komposition, med utgångspunkt från olika övningar som hjälper dig att utveckla ditt seende och din teknik.

Genomgång av olika akvarelltekniker som vått-i-vått, lasering och utsparning.
Detta är en helgkurs och kursdagarna är lördag - söndag.

För vem
Inga förkunskaper krävs.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Material ingår inte i kursavgiften. Du behöver akvarellfärger, penslar, akvarellpapper, skissblock, blyertspenna och radergummi.
Tag med penslar, akvarellfärger: Winsor-Newton nummer 10-12, eller färger med lika god kvalitet kan vara studiefärger, men inte så kallade vattenfärger.

GRUNDFÄRGER
Ultramarin
Bränd umbra
Gul
Ockra
Röd
Krapplack
Smaragdgrön

Akvarellpapper finns i en mängd olika kvaliteter och storlekar. Lite större papper med grövre yta rekommenderas.

I butiker som Cornes och Inex får man goda råd om vad man kan köpa.

Du får en kallelse till kursen innan kursstart. Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner
Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör: https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/​ Kontakta oss för mer information ring 031-7551400.

Vill du veta mer om utbildningen? Kontakta Josefine Östberg, tel 031 755 14 94 eller josefine.ostberg@medborgarskolan.se

Medborgarskolan Göteborg Ateljé

Viktoriagatan 23, Göteborg