Örebro
Ledare
Gaja Dudkiewicz
1 690 kr

Professionella kockarnas hemligheter förklarade. Få förståelse för de olika matlagningsprocesser genom många praktiska experiment i köket!

På kursen ”Matens Kemi i Köket” lär du dig att förstå exakt varför olika fenomen sker när du lagar mat.

I stället för att lära oss specifika recept kommer vi gå in på teorin och vetenskapen bakom de olika teknikerna och ingredienserna samt experimentera efteråt vilket gör att du kommer få djupare förståelse för matens kemi.

Dessa tekniker kan senare appliceras till tusentals recept hemma och du kan vara säker på att det blir rätt varje gång! Du kommer få konkreta tips och råd på hur matens kemi kan appliceras i ditt kök och lära dig bland annat om proteiner, fetter samt syror och baser. Vi gör även en ”superteaster” test under lektionen! Störst vikt kommer ligga på att visa hur du kan förbättra din matlagning med hjälp av vetenskap samt lära sig många användbara ”food hacks” som används vardagligt av professionella kockar i restaurangköksmiljö!

Upplägg

Deltagarna arbetar både individuellt samt i mindre grupper. Experiment och matlagning med hjälp av recept och instruktioner. Provsmakning av olika moment sker under kursens gång och alla hjälper till att duka av och diska.

Förkunskaper

Alla intresserade är välkomna, inga förkunskaper behövs.

Kursledare

Gaja Dudkiewicz B.Sc. & MIB har studerat på Umeå Universitet där hon fick sin Filosofie Kandidatexamen inom Måltids- och restaurangvetenskap med inriktning Gastronomi samt César Ritz Colleges i Schweiz där hon fick sin Masters diplom inom International Business in Culinary Management. Gaja har jobbat och gästspelat som kock både i Sverige och utomlands samt som föreläsare (bl.a på Umeå Universitet), kursledare och internationell restaurangkonsult. Hon brinner för att tillämpa vetenskapligt, teknologiskt och gränsbrytande tillvägagångssätt i sitt arbetssätt i både restaurangkök och hemmakök samt har stor passion för matens kemi, molekylär gastronomi och digital gastronomi.

Kursmaterial Recept som du använder på kursen. Kostnad för recept och råvaror ingår i avgiften.

Utvecklingsmöjligheter

Gaja håller även fler kurser på tema Molekylär Gastronomi och Fine Dining. Se vårt övriga kursutbud på hemsidan. Läs om Gaja här: https://www.medborgarskolan.se/var-varld/mat-och-dryck/gastronomisk-mat/

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro