Uppsala
14 Dec 2024
Dag
Dominiq Oliveskog

Kom och prova på silversmide för en dag!

Innehåll
Vi kommer tillsammans gå igenom de olika stegen för att tillverka en ring i silver och du kommer få testa på att såga, forma, löda, slipa och polera. Fokus ligger på att introducera smedjan och verktygen samt att gå igenom de olika grundmomenten med mål att ta hem din helt egna, kanske första ring i silver.

Inledningsvis går vi igenom utrustningen i smedjan samt säkerhetsföreskrifter. Kursen varvar gemensamma genomgångar med eget arbete under handledning. Var och en arbetar med sitt eget projekt och på sin egen nivå. Observera att infattning inte ingår i denna kurs.

Upplägg
Workshop. Räkna med att det tar ca 4 timmar att göra din ring. Det kan gå fortare och det kan ta längre tid, och det är OK. Målet är att du får med din egna ring hem efter dagen.

Förkunskaper
Kursen är för nybörjare och inga förkunskaper krävs. Även du med lite mer erfarenhet är varmt välkommen.

Kursledare är Dominiq Oliveskog, guldsmed. Han utbildade sig till guldsmed på Ållebergsgymnasiet i Falköping och har jobbat i branschen sedan studenten 2003. Han har både hållit och varit delaktig i kurser hela sitt yrkesverksamma liv. Han är idag guldsmed, designer och formgivare och har deltagit i ett stort antal utställningar.

Vill du veta mer om Dominiq, gå in på hans instagram: @steampunkjewelryandarts

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Materialet finns att köpa på plats och kan enkelt betalas via Swish under sista kurstillfälle. Materialkostnad varierar, beroende på hur mycket material du väljer att använda.

Kallelse/faktura
Kallelse/faktura skickas till angiven e-postadress cirka en vecka före kursstart. Vill du delbetala kursen? Här kan du läsa mer om hur du gör för att delbetala: Köpvillkor/ allmänna villkor för kurs hos Medborgarskolan | Medborgarskolan

Vi håller till i våra hantverkslokaler på Ekeby Bruk 4G. Här finns mikro och kylskåp, så ta gärna med egen lunch. Medborgarskolan bjuder på kaffe och te. Gå gärna med i Facebook-gruppen ”Medborgarskolans Hantverkscentrum på Ekeby Bruk”, där du kan se och lägga upp bilder för inspiration. OBS: för kundtjänstärenden, kontakta Medborgarskolan direkt.

Det är bra att ha oömma kläder under kursen, eller ta med ett förkläde.

Är du gravid? På denna kurs kommer du i kontakt med olika kemikalier, och vi avråder därför dig som är gravid att delta i kursen.

Visste du att?
Medborgarskolan Uppsala är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.

Silversmide är en hantverksteknik som har en lång och rik historia och ger dig möjlighet att skapa unika och personliga föremål genom att forma och manipulera silver. På Medborgarskolans Hantverkscentrum på Ekeby Bruk finns vår fina silversmidesverkstad. Sätt lite guld(silver)kant på tillvaron och gå en kurs i silversmide!

Ekeby Bruk 4G

Ekeby Bruk, Uppsala