Dans och teater

”Sommarlägren – bland det bästa som finns”

En sommarvecka fylld med glädje, gemenskap och dans. Det är vad som väntar de ungdomar som väljer att delta i någon av showdansskolan Entrés sommarläger.  En deltagare som kan skriva under på att det absolut är väl värd investerad tid är Thella Widén, som planerar att vara med på sitt femte sommarläger.

Thella är en av dansskolan Entrés mest trogna deltagare när det kommer till sommarläger. Och anledningen till det är enkel.

– Det är helt enkelt något som är jättekul. Man får lära känna andra som är där av samma anledning. De vill dansa, umgås och ha kul, säger Thella.

Men danslägret är så mycket mer än bara dans.

– De första dagarna brukar vi lära känna varandra, vilket innebär mycket lek och skoj. Vi brukar bli indelade i olika grupper, beroende på hur gamla vi är sedan får vi ett tema som vi arbetar med för att i slutet av veckan få till en hel show tillsammans, berättar Thella.

Tidigare år har temat varit film och för att få ihop en hel show ingår även att repetera in repliker. Men även delta i att bygga kulisser och pyssla.

– Många av oss som är med på de här danslägren är med år efter år. Jag har lärt känna flera nya kompisar som jag även umgås med utanför dansen, berättar Thella.

Förutom sommarläger med dans brukar Thella dansa övriga delar av året också.

– Annars går jag på showdans, som är en mix av olika dansstilar som jazz och hiphop. Det är något jag gjort på Entré sedan mellanstadiet.

På frågan vad det är som är så kul med dans och danskurser svarar Thella:

– Jag är inte den som gillar att bara sitta still. Dansa är kul och när man gör något tillsammans som man sedan kan få visa upp blir det extra roligt.