Dans och teater

Upptäckarna

Höstterminen 2022 drog Medborgarskolan igång en ny spännande verksamhet, kallad Upptäckarna. Den riktar sig till pojkar som är mellan 7–9 år gamla och finansieras av Region Örebro via fonden Sociala Innovationer. ­ Emma Lilja är verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan och berättar med stor ­entusiasm om bakgrunden till projektet.

– Tanken är att unga pojkar ska exponeras för olika kultur­scener och få testa olika kultur­former. Flickor tenderar att i större utsträckning hitta till ­exempel dans eller drama ­medan ­pojkarna tycks behöva lite hjälp för att på ett naturligt sätt få in kultur i vardagen, förklarar Emma.

Upptäckarna träffas totalt 8–10 gånger per termin. De åker runt till olika platser i Örebro och besöker till exempel Kultur­kvarterets skaparverkstad och Tekniska Kvarnen samt ser en teaterföreställning på Hjalmar Bergmans teater. Varvat med be­söken ägnar de sig åt ­olika lärar­ledda aktiviteter inom bland annat sång och rytmik, keramik och trolleri.

– Förra året fanns även dans med i utbudet men i år är det mer fokus på bild, det ­kommer att variera från ­termin till ­termin. Syftet med ­Upptäckarna är att pojkarna ska ges möjlighet att hitta ett intresse. Alla gillar inte allt men man får en chans att ta reda på vad man tycker om, ­konstaterar Emma.

En stor fördel är att aktivite­terna är så blandade. Tycker man dagens tema var tråkigt så kan man se fram emot att få göra något helt annat ­nästa vecka. Emma gissar att just bredden och variationen, i ­kombination med barnens inneboende nyfiken­het, är det som får deltagarna att stanna kvar hela terminen.

En av ämneslärarna som ­träffade Upptäckarna under höst­­terminen är trollkarlen och jong­lören Frank Phoenix, som själv levt och andats trolleri ­sedan sju års ålder.

Han ­uppträder ­vanligtvis på olika events som exempelvis barn­kalas, kickoffer, mässor, bröllop och kryssningar och ­efter en workshop i jonglering förra sommaren blev han tillfrågad av Medborgar­skolan om han ville trolla med Upptäckarna.

– Det var självklart att tacka ja till det, konstaterar Frank med ett leende. Trolleri är en kulturform som ofta glöms bort men som egentligen kan vara en blandning av flera. Rytmik och teater inte minst, säger han och berättar att Upptäckarna i höstas var väldigt entusiastiska under passen.

Han väljer att låta dem lära sig tricks där vardagliga föremål kan användas. På så vis kan de öva hemma efter första gången och sedan får de visa upp sina nya ­färdigheter nästa gång de ­träffas.

Så med hjälp av lite trolleri hoppas Medborgarskolan ­öppna porten till kulturens magiska värld.