Nya språk får hjärnan att växa

Att lära sig ett nytt språk gör inte bara livet enklare och samtal roligare – det gör hjärnan större också. Det upptäckte en grupp psykologiforskare som jämförde elever på Försvarets tolkskola med läkarstudenter. Hos tolkeleverna, som pluggade hårt för att lära sig språk snabbt, växte antingen hippocampus – den del av hjärnan som används när man lär sig nya saker och sammanhang – eller den del av hjärnan som har med motorik, artikulering och munrörelser att göra.

På läkarstudenterna, som också pluggade intensivt men andra saker än språk, såg man ingen sådan förändring. Forskarna jämförde språkinlärningen med fysisk träning: ju mer träning, desto större muskler.

Text: Sofia Eriksson