Helsingborg
3 Maj 2024
Dag
865 kr

Har du någonsin velat lära dig att laga autentisk arabisk mat? Nu har du chansen! Vår Meze-Workshop är en spännande möjlighet att utforska och skapa några av de mest älskade rätterna från det arabiska köket, anpassade för svenska smaklökar.

Meze är aptiretande smårätter som gärna dukas fram vid festliga tillfällen över hela Mellanöstern. Att träffas och umgås kring variationsrik och vackert dekorerad mat är en viktig del av kulturen.

Under denna workshop kommer du att lära dig att förbereda och tillaga följande läckerheter:

• Msakhan Roller - Upplev smaken av kryddade kycklingrullar, en favorit i arabiska köket
  • Tabbouli - Njut av en uppfriskande persiljesallad med granatäpple och rödbetor
  • Muhammara Dip - Dyk ner i en smakrik tomat- och paprikadipp, perfekt för veganer
  • Chilipotatis - Utforska kryddig potatis med en twist av koriander och chilipulver

Oavsett om du är en erfaren kock eller en nybörjare, är denna workshop öppen för alla matälskare som är nyfikna på att lära sig de autentiska smakerna och teknikerna bakom arabisk matlagning.

Om workshopen
Kursledaren presenterar kvällens meny och alla deltar praktiskt i matlagningen med hjälp av kursledarens instruktioner. Vi hjälps åt med dukning och annat i köket både före och efter måltiden. Vi smakar det vi lagat under kvällen och äter tillsammans. Kursledaren berättar också om rätternas ursprung och olika måltidstraditioner.

För vem
Inga förkunskaper krävs. Flera av rätterna vi planerar passar även dig som är vegeterian eller vegan, och även dig som undviker gluten.

Kursledaren
Våra ledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem, där alla ledare kontinuerligt erbjuds möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling.

Kursmaterial
Kostnaden för matvaror är inräknade i deltagaravgiften. Inga ytterligare kostnader tillkommer. Receptet för kvällens meny får du med dig hem.

Förkläden finns att låna på plats i kursköket.

Meddela eventuell allergi/intolerans senast en vecka i förväg, viss anpassning av menyn kan göras. Flera av de rätterna är veganska och glutenfria.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. I folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg