Miljödiplomering

Medborgarskolan värnar om miljön och jobbar aktivt för en långsiktigt hållbar utveckling. Bland annat genom att hushålla med resurser och minimera verksamhetens negativa miljöpåverkan. Genom att utgå från materialet från Svensk Miljöbas kan vi arbeta systematiskt med dessa frågor.

Miljödiplomering-Diplom
Medborgarskolans miljödiplomering

Vad är miljödiplomering?

Miljödiplomering är en standardiserad metod utfärdad av Svensk miljöbas för att bygga upp ett miljöledningssystem som syftar till ständiga förbättringar i miljöarbetet. När verksamheten uppfyller kraven belönas man med ett miljödiplom. I miljödiplomeringen ingår en miljöutredning samt olika miljörutiner vid till exempel inköp, kemikalie- och avfallshantering samt övergripande miljömål för att förbättra verksamheten.

Läs mer om Miljödiplomering enligt Svensk Miljöbas

Miljödiplomeringen leder till

• Ordning och reda genom struktur och uppföljning
  • Ekonomisk besparing genom effektivare användning av resurser