Ett öppet sinne, tålamod och kreativitet underlättar mitt jobb

Abigil Garbett Skagerlid, som är verksamhetsansvarig i Norrköping, får utlopp för sitt klimatintresse i sitt jobb.

Jag jobbar som verksamhetsansvarig på Medborgarskolan i Norrköping som är en del av region Öst. Mitt jobb innebär utveckling av vårt kursutbud och kulturprogram, administration samt ansvar för våra kursledare och kurslokalen. Jag har också ett särskilt ansvar för digital folkbildning i min region.

Det bästa med mitt jobb är friheten att utveckla verksamhet utifrån det behov och intresse jag ser i samhället. Jag brinner särskilt mycket för klimatet och är glad att jag kan jobba med den frågan i våra kurser. Men det finns utmaningar också, inte minst med att hålla koll på alla regler kring rapportering av vår verksamhet.

Vår verksamhet är under ständig utveckling och det händer någonting nytt varje dag. Ett öppet sinne, tålamod och kreativitet underlättar mina dagar. Jag får träffa människor som brinner för olika ämnen och hjälpa dem att lära sig mer om det som de gillar mest tillsammans med andra.

Innan jag började på Medborgarskolan jobbade jag på Uppsala universitet som kurskoordinator. Jag är utbildad som designer och har jobbat både inom modebranschen och utbildningssektorn i Finland och Storbritannien.

"En mötesplats där människor från olika bakgrund kan träffas och lära sig tillsammans"

Anledningen till att jag ville jobba med folkbildning är att jag tycker att det spelar en viktig roll i vårt samhälle. Vi erbjuder en mötesplats där människor från olika bakgrund kan träffas och lära sig tillsammans. Mer än någonsin behöver vi platser där människor kan utvecklas i samverkan med andra och delta i samhällets stora frågor.

Under hösten har jag till exempel genomfört en studiecirkel om hållbar utveckling tillsamman med några kollegor. Det har varit väldigt givande och vi har fått mycket inspiration om hur vi aktivt kan jobba med klimatomställning i vår verksamhet.

Vad gör du när du inte jobbar?

- När jag inte jobbar tycker jag om att göra olika sorts hantverk, vara ute i naturen och engagera mig i klimataktivism.

Abigail Garbett Skagerlid, verksamhetsansvarig, region Öst.