Jobba hos oss

Att jobba hos oss är mer än bara ett jobb, det är att vara med och bidra till ett demokratiskt samhälle. Vår verksamhet inspirerar till lustfyllt och livslångt lärande.

Medborgarskolan är ett av Sveriges tio studieförbund. Vi erbjuder folkbildning, uppdragsutbildningar och skolverksamhet. Genom att erbjuda människor möjlighet till livslångt lärande stärker vi demokratin och bidrar till samhällsnytta.

Vi finns i hela Sverige

Vi finns i 212 av landets 290 kommuner och totalt är vi ca 870 medarbetare varav ca hälften arbetar inom vår skolverksamhet. Vi har dessutom ca 8 000 cirkelledare som är verksamma i någon av våra sex regioner.

• Region Nord omfattar Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län. Regionen har 15 lokalkontor, cirka 50 medarbetare och cirka 1000 kurs- och cirkelledare.
  • Region Mitt omfattar Värmlands, Örebros, Västmanlands, Uppsala, Södermanland, Gävleborg och Dalarnas län. Regionen har 9 lokalkontor, flertalet musikhus cirka 100 anställda samt cirka 750 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också Kullerbyttans förskola, Karlstads Globala Gymnasium samt Dansskola Entré.
  • Region Stockholm omfattar Stockholms län och Gotland.
    Regionen har sex lokalkontor, cirka 350 anställda samt cirka 1000 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också Kulturama, Påhlmans Handelsinstitut, Påhlmans Gymnasium och Stockholms Tillskärarakademi.
  • Region Väst omfattar Västra Götalands län och Halland. Regionen har 15 lokalkontor, 18 musikhus, cirka 200 anställda samt cirka1 600 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också sex förskolor och Franska Skolan Göteborg.
  • Region Öst omfattar Blekinge, Jönköpings, Kalmar, Kronobergs och Östergötlands län. Regionen har nio lokalkontor, ca 85 anställda samt cirka 680 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också Dackebackens musikförskola och fyra dagliga verksamheter för vuxna med funktionsnedsättning.
  • Region Syd omfattar Skåne län.
    Regionen har åtta lokalkontor, ett musikhus, tre dans- och yogalokaler, cirka 40 anställda samt cirka 900 kurs- och cirkelledare. Regionen driver också Tillskärarakademin Malmö.
  • Medborgarskolans Förbundskansli ligger i Uppsala och har cirka 30 medarbetare inom funktionerna: Kvalitet och utveckling, IT och digital utbildning, Marknad och kommunikation samt Ekonomi och HR.

Olika yrkesroller som finns hos oss

Inom vår organisation kan du arbeta med allt från verksamhetsutveckling inom folkbildning till specialpedagogik inom gymnasieskolan så det finns många olika möjligheter att växa och utvecklas med oss. Exempel på yrkesroller är bland annat kursledare, verksamhetsansvarig och verksamhetsutvecklare. Till stödfunktionerna hör Ekonomi, Lön och HR, Marknad och kommunikation, Kvalitet samt IT och digitalt lärande.

Vi lever våra värderingar

Vår verksamhet bygger på en humanistisk värdegrund och för att trivas hos oss behöver du dela våra värderingar.
Läs mer om våra fyra kärnvärderingar värderingar

1. Individen i centrum
  2. Utveckling i samverkan
  3. Ömsesidig respekt
  4. Kunskapens egenvärde

Vill du också jobba hos oss?

Här hittar du våra lediga tjänster just nu.

Träffa några av våra medarbetare!

Läs vidare om "Det händer mycket hela tiden och ibland samtidigt"
Verksamhetsansvarig-medborgarskolan-region-mitt-2023

Det händer mycket hela tiden och ibland samtidigt

Malin Hammarberg, verksamhetsansvarig i Gävle, beskriver sitt jobb som händelserikt, delvis stressigt, omväxlande men framför allt väldigt roligt.

Läs vidare om "Jobbet ser olika ut från dag till dag"
Verksamhetsansvarig-medborgarskolan-region-Malardalen-2023

Jobbet ser olika ut från dag till dag

- En av många fördelar med att jobba på Medborgarskolan är att det finns stora utvecklingsmöjligheter, säger Lovisa Orsberg, verksamhetsansvarig i region Mitt.

Läs vidare om "Viktigt att hjärtat alltid är med"
Musikansvarig_Region_Stockholm

Viktigt att hjärtat alltid är med

Tess de la Cour, musikansvarig i Stockholm, brinner extra för frågor om jämställdhet och psykisk hälsa. Hennes jobb innebär bland annat att utjämna utbildningsklyftorna i samhället.

Läs vidare om "Besök oss för att umgås och förkovra er!"
Verksamhetsansvarig-medborgarskolan-region-Stockholm-2023

Besök oss för att umgås och förkovra er!

Jacqueline Cavazza, verksamhetsansvarig, region Stockholm, är utbildad gastronom och har tagit sin passion för mat och dryck vidare till Medborgarskolan.

Läs vidare om "Ingen dag är den andra lik"
Marknad-och-kommunikationschef-medborgarskolan-2023

Ingen dag är den andra lik

För Rebecca Naess som är marknads- och kommunikationschef är den viktigaste drivkraften att jobbet hon gör ger nytta för människor.