Viktigt att hjärtat alltid är med

Tess de la Cour, musikansvarig i Stockholm, brinner extra för frågor om jämställdhet och psykisk hälsa. Hennes jobb innebär bland annat att utjämna utbildningsklyftorna i samhället.

Jag jobbar med musik/kultur i Stockholm och ansvarar för all verksamhet som är efter skoltid på Kulturama samt vårt musikhus på Odenplan. Mitt jobb innebär att utjämna utbildningsklyftorna i vårt samhälle. Att genom folkbildningen integrera alla människor oavsett funktionsvariation, etnicitet, kön, ekonomisk situation.

Jag tycker själv att jag har världens bästa jobb!

Jag har ett stort intresse för musik & kultur, och genom folkbildningen får jag möjlighet att främja kulturen i vårt samhälle. Jag brinner lite extra för bildning kring jämställdhet och psykisk hälsa.

Jag har tidigare musicerat i olika projekt/bandkonstellationer under många år, samt dj:at och drivit olika klubbar runt om i Stockholm. 2010 gick jag en 2-årig musik & eventarrangör utbildningen i Nyköping. Där jag lärde mig mycket om musikbranschen, jobbade på bokningsbolag & bokade turnéer. Men jag kom jag fram till att jag inte ville jobba inom musikbranschen utan hellre jobba med hjärtat och hjälpa amatörmusiker och folkbilda kulturen. Hjärta före business.

Vad finns det för utvecklingsmöjlighet inom ditt arbetsområde?

- Massor! Men kortfattat, vi kan bredda musiken och våra målgrupper, jobba mer nationellt, jobba mer tillsammans med övriga studieförbund, samverka mer med föreningar, fler musikhus, utöka samverkan kring HBTQIA och funkis. Fler satsningar under Amplified Equally. Obegränsade möjligheter!

Kan du berätta någon speciell händelse som hänt i din yrkesroll?

- Jag har fått många fina ord från ledare under åren, bland annat människor som utryckt att de inte skulle musicerat utan Medborgarskolans hjälp. Det värmer enormt i folkbildningshjärtat. Även fint att kunna stötta flyktingar på olika sätt, nu senast var det några ukrainska ungdomar som fick tillgång till en replokal hos oss.

Tess de la Cour, musikansvarig, region Stockholm.