Lustfyllt lärande

Välkommen till ditt nästa äventyr

Är du redo att utvecklas?

De flesta som känner till oss vet att man kan gå på kurs men vi erbjuder så otroligt mycket mer än så. Du kan starta en egen studiecirkel, spela i ett band, få hjälp i arbetslivet, gå på en föreläsning eller konsert, göra samarbete med din förening, gå en utbildning eller en kurs såklart. Med ny kunskap och tillsammans med andra öppnas nya dörrar och perspektiv. Välkommen in i vår värld!

Mer än bara kurs

Genom folkbildning stärker vi demokratin. Det har vi gjort sedan starten för över 80 år sedan och det fortsätter vi att göra.

"Vi får ofta höra att vi varit med att förändra människors liv."

• Självkänslan är tillbaka
    Rusta och matcha

Självkänslan är tillbaka

Madeleine Dahlgren har alltid fixat jobb på egen hand. Det har tagit henne jorden runt, gett henne chefspositioner och unika erfarenheter. Men som arbetssökande 59-åring behövde hon få stöd och hjälp med att hitta rätt väg ut på arbetsmarknaden. Rusta och matcha blev lösningen.
  • Kunskap ska man dela med sig av
    Kurs

Kunskap ska man dela med sig av

Maryam Madaresi har alltid varit intresserad av mat, ett intresse som bl.a. har lett henne till Medborgarskolan där hon håller kurser i persisk matlagning. Hon är även en passionerad matbloggare och finns även på Instagram. Att bjuda på sin matkunskap är en självklarhet för Maryam, kunskap ska man inte hålla för sig själv, den ska man dela med sig av.
  • Tecken i tiden
    Kurs

Tecken i tiden

När Jan Johanssons dotter var ett år konstaterade läkarna att hon var döv. Det blev en stor och omvälvande förändring för hela familjen. Och för Jan, som jobbade i fastighets- och byggbranschen, blev det också en helt ny karriär.
  • Gipsy Queen värnar om det romska kulturarvet
    Studiecirkel

Gipsy Queen värnar om det romska kulturarvet

Genom släktforskningen ville de få svar och inblick i sitt romska arv. Men deras historia fanns ingenstans att läsa. Claudia Nordin är en av initiativtagarna till föreningen Gipsy Queen som tillsammans med Medborgarskolan driver ett projekt i syfte att dokumentera och bevara det romska kulturarvet och föra det vidare till kommande generationer.
  • Från världens scener till Vänersborg
    Rusta och matcha

Från världens scener till Vänersborg

Som violinist och konsertmästare hade Ulf Carlson världen som arbetsplats. Men i början av 2020 bestämde han sig för att ta en paus från det kringflackande livet och flytta hem till Vänersborg. Sedan kom coronan.
  • Vill du också bjuda hem världen?
    Samarbetspartner

Vill du också bjuda hem världen?

En av våra nationella samarbetspartners är AFS som bland annat erbjuder program för utbytesstudenter från Sverige och från andra länder. Familjen Bergqvist från Kungsbacka är värdfamilj till 17-åriga Patricio från Mexiko som går andra året på gymnasiet. Här berättar mamma Charlotte hur det är att få en ny familjemedlem från ett annat land.
Visar 3 av 6

Varje år deltar närmare en miljon människor i vår verksamhet.

Har du ett specifikt intresse som du vill fördjupa dig i?
Studiecirklar och samarbeten

Har du ett specifikt intresse som du vill fördjupa dig i?

Eller vill du bara lära dig något nytt?

Här får du en känsla av hur det är i vår värld

Välkommen att utvecklas tillsammans med oss