Vill du också bjuda hem världen?

En av våra nationella samarbetspartner är AFS som bland annat erbjuder utbytesprogram till ungdomar från andra länder som kommer till Sverige för att studera. Familjen Bergqvist från Kungsbacka är värdfamilj till 17-åriga Patricio från Mexiko som går andra året på gymnasiet. Här berättar mamma Charlotte hur det är att få en ny familjemedlem från ett annat land.

Hur kommer det sig att ni blev värdfamilj?

Jag var själv utbytesstudent i Costa Rica på nittiotalet och när jag kom hem var jag helt fascinerad över hur en familj kunde låta mig flytta in hos dem med allt vad det innebar. Nu när jag har en egen familj kände jag att det även är ett sätt för oss att ta hem världen och låta mina bara få nya perspektiv. Våra söner Anton 10 och Oliver 13 är i den åldern att vi fortfarande har ett strukturerat familjeliv och äter gemensamma måltider, så vi kände att det skulle passa bra med en utbytesstudent.

Hur är det att vara värdfamilj?

Det är början på en evig vänskap. Patricio har blivit en självklar familjemedlem. Jag kan verkligen se hur han har växt som person och det är superhäftigt. Jag tror verkligen att vi kommer att behålla kontakten i framtiden. Jag har själv fortfarande kontakt med min värdfamiljssyster och vi hörs nästan varje vecka. När man haft någon så nära under så lång tid så är man som en familj även när man kommer hem.

Hur fungerar det med språket?

I början pratade vi engelska men nu förstår han det mesta och han hänger med när vi pratar svenska. Han plockar upp språket på ett helt fantastiskt sätt och är det någonting han inte förstår frågar han. När jag själv var utbytesstudent pratade familjen inte engelska , men man lär sig att kommunicera ändå.

Vad har du för tips till andra som funderar på att bli värdfamilj?

Om man funderar tycker jag absolut att man ska testa. Det ger så otroligt mycket. Det är förmodligen ett av de bästa beslut man kan fatta för familjen. Man har AFS i ryggen så det finns ett stort skyddsnät runt både eleven och familjerna. Upplevelsen är familjelivet och det är så olika i olika familjer. Man ska inte tänka för mycket. Det finns inget perfekt familjeliv utan alla familjer är unika.

Vill du också bli värdfamilj?
Här kan du läsa mer och anmäla ditt intresse.

Om vår samarbetspartner AFS Interkultur Sverige

AFS Interkultur Sverige är en internationell ideell organisation som arbetar med interkulturellt lärande, bland annat genom utbytesprogram på gymnasiet. Deras målsättning är att bidra till en ökad förståelse mellan människor och kulturer samt att skapa aktiva globala medborgare som besitter den kunskap och förståelse som krävs för att skapa ett mer tolerant och fredligt samhälle.

Ungdomarna som kommer till Sverige är 15-18 år och är nyfikna på landet, språket, naturen, kulturen och vardagslivet, samtidigt som de får chansen att vara ambassadörer för sin egen kultur.

AFS Interkultur erbjuder sina medlemmar studiecirklar och kulturprogram, som arrangeras tillsammans med oss på Medborgarskolan.

Lustfyllt lärande