Praktisk information

Kl 07.30-08.00 Frukost
Kl 11.30 Lunch
Kl 14.30 Mellanmål

Lunchen körs ut till oss från Lagaholmsskolan. Vi vill att barnen ska smaka på allt men fordrar inte att de ska äta upp det de inte tycker om. Mjölk serveras till maten. Meddela oss om barnet har några allergier.

På Nyckelpigan råder det totalförbud mot nötter, jordnötter och mandel. Med nötter menas till exempel hasselnöt, valnöt, paranöt, cashewnöt, pekannöt, pistagenöt och makadamianöt.

Efter lunchen är det skönt med en lugn stund. En del sover, andra lyssnar på saga. Bra om barnet har ett gosedjur och/eller napp (vi försöker bara använda det när barnet sover eller är ledset).

Födelsedagar och högtider

Alla barn älskar att fylla år och naturligtvis uppmärksammar vi detta. Vi tänder ljus, läser födelsedagsberättelsen, sjunger och hurrar för födelsedagsbarnet. Vi dukar extra fint med underlägg och speciella glas.

Vi uppmärksammar även våra stora högtider, såsom lucia, jul, påsk och midsommar.

Frånvaro/sjukdom

Ring senast kl 07.30 om barnet är sjukt eller av annan anledning är hemma. De är viktigt för vår planering och för beställning av lunch. Blir barnet sjukt här, ringer vi dig.

Allmäntillståndet ska vara så att barnet orkar med alla aktiviteter, även utevistelsen. Barn med feber ska vara hemma. Låt ditt barn få en feberfri dag i hemmet innan det återgår till barngruppen. Vid magsjuka ska barnet ha fått behålla maten minst en dag innan det kommer tillbaka till förskolan.

Behöver ditt barn medicin, fråga läkare efter preparat som ges morgon och/eller kväll i hemmet. Förskolan står som regel inte för medicinering. Undantag görs dock vid t ex astma, allergier eller diabetes.

Tystnadplikt

För all personal som arbetar inom förskolan gäller sekretesslagen, vilket innebär tystnadsplikt gentemot utomstående. Misstänker man att ett barn far illa bryts tystnadsplikten, då förskolans personal har anmälningsplikt. Det är viktigt att ge personalen information om förändringar familjen, t ex skilsmässa eller dödsfall.

Fortbildning för personal

Fem dagar per år stänger vi förskolan för fortbildning och planering. Datum meddelas i god tid. Vid dessa dagar ber vi att ni själva ordnar omsorg för era barn.

Schema

Inlämnat schema är ett kontrakt mellan förskolan och vårdnadshavare. Tänk på att lägga till tid för resa till och från arbetet. Du abonnerar plats för ditt barn under den tid du angivit i schemat.

Säg till om du befinner dig någon annanstans än på ditt arbete under dagen, eftersom vi måste kunna nå dig om något skulle inträffa.