Ekonomi och samhälle

Året med Medborgarskolan

Året som gått har varit händelserikt på många sätt. Här är ett axplock av det som hänt hos oss på Medborgarskolan, där folkbildningen har fortsatt bidra till nya möten, kunskap och glädje för människor.

Aktiviteter för ukrainare

Det är omöjligt att gå igenom 2022 utan att nämna Rysslands invasion av Ukraina. Människor tvingades fly sina hem, och tusentals kom till Sverige. Alla studieförbund kraftsamlade för att kunna erbjuda ett tryggt sammanhang, med olika aktiviteter och språkkurser.

Hantverksboomen håller i sig

Under 2022 var det fortsatt stor efterfrågan på kurser inom hantverk, som keramik, textil och måleri hos Medborgarskolan. Generellt har det också skett en uppsving för traditionell hemslöjd, som till exempel stickning. Det märktes inte minst när det hemstickade plagget blev utnämnt till Årets julklapp.

Alla hjärtans med HLR

Under året har vi uppmärksammat olika högtider och temadagar i folkbildninsanda. Under alla hjärtans dag gick vi ihop med vår samarbetspartner Civilförsvarsförbundet för att lära ut hjärt- och lungräddning. I november uppmärksammade vi Black Friday, fast med en “detox” som lyfte återbruk och hållbar konsumtion. Under julen var det dags att återigen säga välkommen in i värmen - då ordnade vi öppet hus under första advent över hela landet, där besökare kunde prova på allt från olika hantverk och att spela in egen musik, till att släktforska och lära sig ett nytt språk.

Musik för alla

Musikverksamheten Amplified ordnade en festival i Stockholm kallad “Amplified equally”, en musikfest med fokus på en jämställd musikscen.

I Nås, Dalarna, var Medborgarskolan med och arrangerade spelemansstämman Tobaksspinnardtämman.

Kultur i vården kommit igång igen efter pandemin. Det är ett initiativ där våra medarbetare besöker boenden inom äldrevården med olika kulturarrangemang, för att göra kultur tillgänglig för flera och sätta guldkant på vardagen.

Demokrativecka inför valet

Studieförbunden har ett viktigt uppdrag i att stärka vår demokrati. Inför valåret ville vi belysa demokrati- och rättvisefrågor lite extra och arrangerade därför en Demokrativecka. Där höll politiker och olika experter föreläsningar både digitalt och fysiskt på flera platser runt om i landet.

I samband med Demokrativeckan lanserades också Demokratipriset Droppen, där alla som ville kunde nominera och rösta på en person som de ansåg bidrar till bildning och demokrati på sitt sätt. Vinnare blev Sanna Martin, skådespelerska och poddare som står bakom podcasten “Din röst”. Droppen kommer även att delas ut under 2023.

Vi deltog också på de så kallade MR- dagarna i Örebro, där vi visade hur studieförbund kan vara en trygg mötesplats.

Tack från Medborgarskolan

Tack till alla ledare som delat med sig av sin kunskap och till alla som deltagit i någon av våra kurser, studiecirklar eller arrangemang. Vi ses nästa år – glöm inte att kolla in vårens kursnyheter.